Met Barry P. Foley is het als met amerikaanse whisky: hoe ouder hoe beter, of noemen we het liever rijper? Natuurlijk heeft de uit Virginia afkomstige man ook aan het begin van zijn meer dan 40 jaar lange carrière al een bepaald niveau bereikt, maar het schijnt, dat Barry P. Foley met ieder album beter wordt en klaarblijkelijk niet ophoudt te leren zijn levenservaring in songs tot uiting te brengen.
Barry is een van de laatste verhalen-vertellers, voor wie country music precies nog deze en geen andere betekenis heeft, die de ogen niet sluit voor de huidige tijd, zolang die niet zijn muziek aantasten. En zoals whisky, die door lange lagering tenslotte wordt veredeld, geeft ook Foley zijn albums altijd de nodige tijd, werkt aan ieder detail, tot voor hem het juiste moment is gekomen het album op de markt te brengen. Nu presenteert hij “On The Road With Merle”, een album met zeven songs, die hij deels al enige jaren geleden zelf schreef.
Barry is reislustig. Hij is een ontdekker en observator, neemt waar wat de mensen om hem heen ervaren en geeft dat weer in zijn teksten. Daarmee vertolkt hij de oorspronkelijke gedachte van de country music, die ooit was gebaseerd op het deel van het niet altijd eenvoudige alledaagse leven en wat zich daar afspeelde. Zoals Foley zelf schrijft, heeft hij al veel gezien, “van de Eiffeltoren, het St.Pietersplein in Rome tot aan de Amalfikust”, maar van zijn amerikaanse vaderland krijgt hij toch de meeste inspiratie.
Voor de opnames van dit album ging hij naar Garland, Texas. De invloed van deze staat loopt als een rode draad door de CD, “Texas Has Got It All” komt in de beste Texas swing over en een mexicaans gevoel ervaar je bij “Remember The Alamo” waarin de belevenissen van twee jongelui met hun señorita’s worden beschreven. Nogal vlot gaat het er aan toe in “Moonshine Daddy”, waar hij waarschuwt voor de gevolgen van illegaal whisky stoken. Haast weemoedig klinkt de zanger bij “Mama’s Front Yard”, een eveneens autobiografisch lied, dat hij schreef bij zijn laatste bezoek in de Blue Ridge Mountains. Misschien kwam hij bij het toeren door zijn land op het idee van “On The Road With Merle”, een verhaal, waarin Foley zijn bewondering voor Merle Haggard tot uitdrukking brengt en wiens songs hij altijd graag opvoert in zijn shows.
Op bijna elk van zijn albums heeft hij er een duet-partner bij betrokken, muzikale collega’s zowel mannelijk als vrouwelijk van de nationale scene, waarmee hij zich vriendschappelijk verbonden voelt. Voor dit album koos hij voor Danny June Smith, die muzikaal erg veelzijdig is georiënteerd. Met “Heartache And A Headache” brengt dit duo een echt mooie two-step country-song.
Het tourschema van Foley is ook voor 2017 vol en vanaf het uitbrengen op 1 februari van “On The Road With Merle” zal hij dit in zijn bagage meevoeren. Overigens is de eerste live-presentatie van deze zeven songs op de zevende internationale country music meeting van 3 tot 5 februari 2017 in Berlijn. Je mag aannemen, dat de songwriter op elk van zijn tours verhalen zal meenemen, die hij in teksten verwerkt en eens in de vorm van solide country-songs ten gehore zal brengen. Zoals altijd, dus ook deze keer, onder het motto “100 % Hip-Hop free”.
Samengevat: bij de naam Barry P. Foley hun je er vanuit gaan, dat je altijd puur ambachtelijke country music krijgt voorgeschoteld. Ook op “On The Road With Merle” blijft de artiest trouw aan zijn kwaliteit en variatie.
Tracklist:
- Texas Has Got It All
- Mama’s Front Yard
- Moonshine Daddy
- Heartache And A Headache – feat. Danny June Smith
- Remember The Alamo
- It’s Hard To Be Cool In A Small Town
- On The Road With Merle
Barry P. Foley: “On The Road With Merle”
Label : Bull Mountain
Release datum: 1 februari 2017