Sinds zijn debuut “Sirens Of The Ditch” bijna precies 10 jaar geleden, groeide de carrière van Jason Isbell gestaag. Uit een geheime tip van deskundigen werd je een Bilboard 200 artiest, als je bij iedere plaat een stap verder richting de top 10 steeg. Sinds zijn tweede album “Jason Isbell And The 400 Unit” uit 2009 deelt Jason zijn plaats, de titel zegt het al, in de studio en de podia de wereld rond met zijn superieure backingband.
Dat deze samenwerking een “Match Made In Heaven” vertegenwoordigt, is sinds de beide in 2016 gewonnen Grammy Awards voor “Best American Roots Song” (“24 Frames”) en “Best Americana Album (“Something More Than Free”) tot ver over de grenzen bekend.
De RCA studio’s in Nashville stonden dus onder hoogspanning, toen de werkzaamheden aan “The Nashville Sound” ol.v. producer-legende Dave Cobb (Sturgill Simpson, Chris Stapleton) begonnen.
De succes-druk, die Jason Isbell, Dave Cobb en The 400 Unit daar hoogstwaarschijnlijk voelden, hoor je geen seconde op het tien nummers omvattende album.
Begonnen met het gereduceerd gearrangeerde en lyrisch zeer persoonlijke “Last Of My Kind” begint een audioreis ver verwijderd van de actuele Music Row Sounds.
De karakteristieke titel van het openingsnummer impliceert een zeldzaam geworden gewoonte in Nashville, want hoewel de voor radio-inzet gebruikelijke 3:30 durende standaardwerken voor de country-radio een goede sfeer verspreiden, gelden bij no-nonsense songwriters wat andere voorwaarden. Hier wordt niet gedacht aan geselecteerde singles voor de commercie maar in albums.
“The Nashville Sound“ heeft een dermate uitgewerkt spanningsveld, dat de luisteraars ongetwijfeld boeit en deskundig tussen akoestische, elektrische, langzame, snelle of een combinatie daarvan manoeuvreert. Jason Isbell en Dave Cobb zijn in deze disciplines vakmeesters en geven voor 2017, zonder overdrijving, les in hoe ambachtelijke muziek authentiek, eerlijk en met gevoel of indringend kan klinken.
De op het eerste blik ietwat betekenisvolle “The Nashville Sound”, wordt verklaard als je de historie van de RCA studio’s bekijkt. In de ’60-er jaren ontstond hier de op echte emoties gebaseerde klank. Om de geest van de legendarische omgeving uiteindelijk naar plaat te transporteren, ontstond de complete schijf zonder demo-opnames vooraf en werd live met de volledige band in de studio opgenomen.
In een wereld, die door ‘pro tools’ en bij elkaar ‘geveegde’ recordings wordt gedomineerd, is “The Nashville Sound”, een charmante en heerlijke ouderwetse uitzondering hierop, waarvan je eenvoudigweg wel moet houden.
Samengevat: voor liefhebbers van tot in de puntjes gebrachte americana tunes is “The Nashville Sound” een must. Het zou Jason Isbell and The 400 Unit bij de Grammy’s 2017 een gouden microfoon moeten opleveren.
Tracklist:
- Last Of My Kind
- Cumberland Cap
- Tupelo
- White Man’s World
- If We Were Vampires
- Anxiety
- Molotov
- Chaos And Clothes
- Hope Tthe High Roa
- Something To Love”
Jason Isbell And The 400 Unit: “The Nashville Sound”
Label : Southeastern
Release datum : 16 juni 2017