Er kan niet veel misgaan bij deze knaap. Uiteindelijk oogt de uit Orangevale, Californië, afkomstige singer/songwriter goed, heeft een meer dan goede stem, weet, hoe de digitale media-wereld en selfpromoting functioneren; bovendien heeft hij aan Tim McGraw en Faith Hill prominente beschermengelen en met producent Jay Joyce (Little Big Town, Keith Urban, Thomas Rhett) de op dit moment meest betrouwbare hit-maker aan zijn zijde. Desalniettemin moest ook Devin Dawson hard en doelgericht werken voor zijn succes. Dat deze inspanning lonend is geweest, wordt duidelijk op zijn debuut-album “Dark Horse”.
Sinds 2012 werkt Devin aan zijn muzikale carrière, aan zijn sound, die ergens tussen pop, folk en country ligt. Als ‘smart guy’ begrijpt hij iets van promotie, van de mogelijkheden op internet en de uitstraling van de populariteit van een superstar. Zo waren de door hem afgespeelde songs van Taylor Swift precies de juiste input voor YouTube: zijn clips van de Swift-hits “Blank Space” en “Style” (samen met zijn vriendin Louisa Wendorff) bereikten met meer dan 35 miljoen likes een ‘virus-hit’.
Wie dat voor elkaar krijgt heeft het platencontract zo goed als binnen. Nou ja, in ieder geval hebben enige invloedrijke mensen de getatoeëerde zanger met zijn gevoelige stem opgemerkt. Daaronder zaten Tim McGraw en Faith Hill, die de YouTube-star meenamen op hun tour. En dan natuurlijk de ook reeds vernoemde procucent Jay Joyce.
Zoals “Dark Horse”, het twaalf tracks bevattende debuut-album van Dawson laat zien, hebben er hier twee gezocht en gevonden. Zijn soepele tussen pop, folk- en country-pop draaiende stem schijnt als geschapen voor de sounds van Joyce. Resultaat: innemend, jong, om te dansen en bij weg te dromen.
Natuurlijk is dat niet de muziek, die afgespeeld wordt bij line-dance-evenementen en zal ook bij menige traditionalist het angstzweet doen uitbreken en misschien wel zorgen voor woede-aanvallen, als je de sound van Devin Dawson onder de noemer country schaart. Maar zo is het heden ten dage in Nashville. En zo klinkt country 15 jaar na de dood van Johnny Cash.
Oké, de goede ‘man in black’ zou zich wel omdraaien in zijn graf , als hij de technisch hoogwaardige popklanken van songs als “Dip”, “Prison”, “War Paint” of de R&B ballade “Symptoms” zou horen. Natuurlijk is dit soort country net zover verwijderd van Johnny Cash, als Trump van de noord-koreaanse ‘rocketman’ Kim Jong Un.
Andere tracks van deze CD zouden wat meer genade vinden in de ogen van Cash. Bijvoorbeeld “All On Me”, dat ook Thomas Rhett regelmatig zingt. Pop? Ja,cmaar ook country! Nog beter zou de rustige, akoestische folksong “Asking For A Friend” een zonder opwinding vertolkte en daarmee des te mooiere song, Cash’s goedkeuring vinden.
Mede-componist was, zoals bij iedere andere track, de getalenteerde nieuwkomer hoogstpersoonlijk. Dat is een compliment waard, want zijn songwriting is, of het nu wel of geen pop betreft, super professioneel. Het mooiste van zijn gevoel voor schitterende melodieën blijkt uit de weemoedige, hoogst bekoorlijke ballade “Secondhand Hurt”. Een popsong, die het country-gevoel uitademt.
Samengevat: Devin Dawson heeft niet alleen een geweldige stem en ziet er bovendien goed uit, hij heeft ook een ‘songwriter-hand’. Zijn door Jay Joyce geproduceerde debuut-album biedt pop met country en vele song-parels.
Tracklist:
1. Dip
2. All On Me
3. Asking For A Friend
4. Second To Last
5. Symptoms
6. I Don’t Care Who Sees
7. Secondhand Hurt
8. Placebo
9. War Paint
10. I Can’t Trust Myself
11. Prison
12. Dark Horse
Devin Dawson: “Dark Horse”
Label : Atlantic Nashville
Release datum : 19 januari 2018