Brett Young is ongetwijfeld één van de meest regelrechte starters in de moderne country music. Met zijn in februari 2017 verschenen album heeft de songwriter zich meteen genesteld in de bovenste regionen van de hitlijsten. Je hoeft geen profeet te zijn om te voorspellen, dat hetzelfde met dit tweede album “Ticket To L.A.” gaat gebeuren.
“Sleep Without You”, “Liked I Loved You”, “Mercy” en vooral het reeds drie keer met platina onderscheiden “In Case You Didn’t Know”. Meteen vier grote hits leverde het naar hemzelf genoemde debuut van de zanger uit Orange County (Californië) hem op. Een opmerkelijk succes, dat nog hoger te plaatsen is, omdat de nieuwkomer bij alle vier van de hits als songwriter was betrokken. Toch heeft ook de glans van de eerste successen wat schaduwzijden, want alle songs zijn ballades. Precies daarom heeft de country-zanger voorafgaand aan de realisatie van zijn tweede album “Ticket To L.A.” aangekondigd bij de nieuwe songs wat meer tempo te willen inbrengen.
De man houdt zich aan zijn woord. Sinds het begin van dit jaar is de voormalig honkbalspeler verloofd met zijn vriendin Taylor Mills. Iets, dat uitwerking heeft gehad op de sfeer en het tempo van een groot deel van de 13 nieuwe songs. Met uitzondering van “Change Your Name” en de laatste track “Don’t Wanna Write This Song”, die wat aan Rascal Flatts doet denken, is de tijd van het treurige liefdeslied voor de zanger blijkbaar voorbij.
Alleen al de titeltrack laat zien, dat de man ook met wat vrolijkere songs overweg kan. Brett Young zingt over het feit dat hij zijn vlucht heeft gemist, omdat hij liever bij iemand blijft die hij zojuist heeft ontmoet op de luchthaven. Wat je daarna met zijn tweetjes kunt doen, beschrijft hij in het volgende en nog vrolijker, ja bijna uitgelaten “Here Tonight”, dat hij onder anderen met Charles Kelley en Lady Antebellum heeft geschreven. Een potentiële country-pophit, die beslist niet toevallig is gekozen om als eerste single te worden uitgebracht.
Naast Lady Antebellum-zangeres Hillary Lindsay hebben bij de andere songs ook hit-experts als Ross Copperman, Emily Warren, Asley Gorley en Shane McAnallly hun aandeel geleverd. Dan Huff heeft dit album geproduceerd.
De nieuwe, vlottere stijl past evenals de balladen bij de nasaal vertolkte zangstijl van de zanger. Met country heeft de nieuw ingeslagen weg niet altijd wat te maken. “Used To Missin’ You” hoort meer thuis in het popgenre. Maakt echter niet uit, want dit nummer is zeker niet slecht.
Tevens heeft de 37-jarige wat met R&B, wat te beluisteren valt bij “Reason To Stay”.
Het wat rustigere “The Ship And The Bottle” klinkt daarentegen echt volwassen en straalt een soevereiniteit uit, die je eerder doet denken aan de vertraagde eilandensongs van Kenny Chesney.
Hoe mooi traditie zich met het moderne laat mixen, laat “Runnin’ Away From Home” zien. Een krachtige song met pedal-steel en een paar beats en een euforie-refrein, dat zelfs Luke Bryan niet zou kunnen verbeteren. Zeker een highlight op dit album en een song met een hoge verslavings-potentie.
Samengevat: in tegenstelling tot zijn eerste album breidt de zanger met prominente songwriter-ondersteuning zijn repertoire uit met vrolijkere en snellere klanken, zodat “Ticket To L.A.” bij fans van de Nashville-mainstream probleemloos zal scoren.
Tracklist:
1. Ticket To L.A.
2. Here Tonight
3. Catch
4. 1-2-3-Mississippi
5. Let It Be Mine
6. Where You Want Me
7. Used To Missin’ You
8. Change Your Name
9. Chapters (Feat. Gavin DeGraw)
10. The Ship And The Bottle
11. Reason To Stay
12. Runnin’ Away From Home
13. Don’t Wanna Write This Song
Brett Young : “Ticket To L.A.”
Label : BMLG
Release datum: 7 december 2018