Er heerst op je eerste gevoel een ontspannen sfeer en duidelijkheid bij de twaalf nummers op Joy Williams’ nieuwe album “Front Porch”. Maar emotioneel borrelt het zonder dat je dit merkt, zeker wel. Dat heeft vooral te maken met de indrukwekkende, nauwkeurige en daarbij altijd op eigen manier hartstochtelijke stem van de hoofdrolspeelster. Die doet denken aan coryfeeën als June Carter, Judy Collins of Joan Baez. Maar ook aan jongeren als Alanis Morisette, Tori Amos of Melissa Etheridge.
Joy Williams zal in onze contreien niet de grote bekendheid genieten die ze verdient. In haar amerikaanse thuisstaat Michigan is de 36-jarige een ster. Dat kun je constateren aan haar nauwelijks twintigjarige carrière, die met vier Grammy’s werd beloond naast andere gerenommeerde nominaties.
“Front Porch” is het vijfde solo-werk van deze aparte brunette, bovendien bracht ze een handvol EP’s uit en niet te vergeten wat opnames, die ze met haar duet-partner John Paul White onder de bandnaam “The Civil Wars” uitbracht. Ook deze nieuwe solo-productie kun je met de beste wil van de wereld niet echt rangschikken onder country-, folk-, of americana-genre. Daardoor houdt dit album verschillende richtingen open, zonder echter muzikaal ooit iets te missen.
Het beeld als geheel wordt bijeen gehouden door een sobere overzichtelijkheid, geen noot teveel, geen woord te weinig, alles met de hoogste focus. Boven alles uit troont de sterke uitdrukkingvolle, soms balsemende stem van de zangeres. Door haar oprechtheid en uitdrukkingsvaardigheid zal het de buitenstaander steeds aan Tracy Chapman doen denken.
Uitgangspunt voor de meeste van de nieuwe songs op dit album was de geboorte van Joy’s tweede kind, dochter Poppy Louise, die op 6 augustus van het vorig jaar het daglicht aanschouwde. “Als je een baby hebt”, zegt Williams, “geeft dat de meeste moeders een ongelooflijke energie en creativiteit. Het kind berooft je van de ene kant tijd, omdat het verzorgd wil worden. Maar als het slaapt, komen er geweldige ideeën en emoties bij je los. Je gevoelens schijnen intenser te zijn. Daarvan getuigen alle songs op deze CD.
Dit album is geproduceerd door de eveneens met een Grammy gedecoreerde Matt Ross-Spang, die al heeft samengewerkt met legendes als John Prinz of Al Green en door Kenneth Pattengale, bekend o.a. door zijn werk met “The Milk Carton Kids”. “Deze twee mannen”, lacht Joy, “hebben alles op het juiste spoor gezet, waarvoor ik ze zeer dankbaar ben”.
Hoewel de vrouwelijke singer/songwriter volgens eigen zeggen 15 jaar gelukkig getrouwd is met Nate Yetton en moeder van twee kinderen is, straalt ze op veel van haar nieuwe nummers zeker ook diepte en verlangen uit. Van de andere kant is er echter de emotionele liefdesverklaring aan echtgenoot en nakomelingen. En tenslotte speelt ook haar geloof in het christendom een wezenlijke rol. Ze komt ten slotte uit een diep gelovig ouderlijk huis en zong al vroeg in het kerkkoor.
Dat moet je allemaal weten als je “Front Porch” in je opneemt en de soms zelfs verschrikkelijk intieme, altijd emotionele teksten beluistert. Geschikt voor je ziel, maar die wordt te pas en te onpas opgeschrikt. Het positieve is echter, dat de sfeer op den duur wat te betuttelend overkomt, de songs in de melancholische stemming enigszins overdreven zijn. Maar alles bij elkaar toch zeer verdienstelijk met name om de emotionele precisie.
Samengevat: “Front Porch” is weer een klassieker van de viervoudig Grammy-winnares Joy Williams. Van zowel sublieme eenvoud als schoonheid, die wordt vertolkt met een uitdrukkingsvolle stem.
Tracklist:
1. Canary
2. Front Porch
3. When Does A Heart Move On
4. All I Need
5. The Trouble With Wanting
6. No Place Like You
7. One And Only
8. When Creation Was Young
9. Preacher’s Daughter
10. Hotel St. Cecilia
11. Be With You
12. Look How Far We’ve Come
Joy Williams : “Front Porch”
Label : Thirty Tigers
Release Datum: 3 mei 2019