Tsjonge, wat gaat de tijd snel. Het is alweer 25 jaar geleden, dat de uit South-Carolina komende alternatieve rockband Hootie & The Blowfish op het podium stond. Voordat er nu iemand de zakrekenmachine raadpleegt: dat was in1994. Een hele andere tijd. De muziekbusiness leverde destijds sprookjesachtige successen op zoals, ongelooflijk maar waar, 21 miljoen maal werd het debuut-album van deze band “Cracked Rear View”verkocht. Na zo’n succes ben je, dat staat wel vast, in de eerste plaats wel ‘binnen’. Vooral omdat het daaraanvolgende album “Fairweather Johnson” de eerste plaats van de amerikaanse charts bereikte en zo’n 2 ½ miljoen kopers vond. OK, vanaf die tijd ging het met de carrière van de band wat bergafwaarts.
Ook omdat frontman en zanger Darius Rucker zich sinds 2002 veel meer op zijn solo-carrière richtte, die, zoals je weet, is toegespitst op moderne country. Tja, wat moet je er van zeggen, de man met de unieke stem is goud waard: van zijn zeven solo-albums bereikten er vier de eerste plaats van de country-charts en voor zijn laatst verschenen “When Was The Last Time” sprong de tweede plaats eruit en plaats acht in de pop-charts.
Zoals je ziet heb je hier met deze band en zanger van doen met echte zwaargewichten van de amerikaanse music scene, ook al hoor je hier te lande weinig van Rucker noch van Hootie & The Blowfish. Maar dit kan maar zo veranderen. “Imperfect Circle”, het eerste album van de band sinds 14 jaar heeft er in ieder geval de potentie voor. Ook al, omdat Rucker & Co medewerking van een paar sterren kregen.
Bijv. in de weemoedige, maar zeker met country-feeling ingerichte song “Wildfire Love”. Bij deze track was niemand minder dan Ed Sheeran als componist betrokken en deelt Lucie Silvas de microfoon met Rucker. Een rasechte country-auteur deed echter mee tijdens de opmaat: Eric Paslay bij “New Year’s Day”. Samen met de band alsook Tofer Brown en Jeff Trott slaagden de auteurs met een solide heartland-rocksong met country-touch.
Dat kan ook wel voor “Hold On” gelden. De credits voor deze aansprekende, goed in het gehoorliggende track worden gedeeld door Jim Beavers en hitleverancier Chris Stapleton. Maar ondanks deze grote namen : de hoogtepunten op dit album worden door wat andere, misschien wat minder spectaculaire tracks gevormd. Bijv. de harmonisch perfect afgestemde folk-popsong “Everybody But You”, die de band samen met co-producer Frank Rogers heeft geschreven of de southern-rocker “Rollin’” onder verantwoording van het team van auteurs t.w. Adam Doleac, Zach Kale, John King en de band. En natuurlijk het smachtende, heel duidelijk in moderne country-stijl vertolkte “Why”. James T. Slater, Chris August en de bandleden hebben met dit nummer een melodie gecreëerd, die lang blijft hangen en moet blijven hangen.
De meeste van de 13 tracks zijn een aangename doorsnee van rock, pop, folk en country. Een buitenbeentje is zeker “Turn It Up”. Het door de band en een andere co-producer Jeff Trott geschreven nummer, offbeat groove en voorzien van blazers, doet je in eerste instantie denken aan ska, reggae en carabische invloeden, maar verrast uiteindelijk met soul en jazz. Dit doet denken aan een arrangement van Huey Lewis. Alles bij elkaar een interessante track.
Wat de leden van de band zonder hulp van prominenten teweeg brengen, kan zich ook laten horen. Heel goed zelfs. Sterker nog: hun solo-songs, zoals de eenvoudige maar mooie folk-popsong “We Are One” en de melancholische akoestische ballade “Change” behoren tot de mooiste bijdragen van dit album.
Samengevat: met “Imperfect Circle” slagen Hootie & The Blowfish in een sterke comeback met een geslaagde mix van rock, folk, country en pop.
Tracklist:
1. New Year’s Day
2. Miss California
3. Wildfire Love (Featuring Lucie Silvas)
4. Hold On
5. Turn It Up
6. Not Tonight
7. We Are One
8. Everybody But You
9. Lonely On A Saturday Night
10. Why
11. Rollin’
12. Half A Day
13. Change
Hootie & The Blowfish: “Imperfect Circle”
Label : Capitol Nashville
Release datum : 1 november 2019
www.hootie.com