Te lang moet je niet uit beeld blijven. Dat weet Jordan Davis, de 32-jarige singer/songwriter uit Shreveport, Louisiana, natuurlijk ook. In 2018 betrad de man met de imposante baard het podium. “Home State” heette zijn debuut-album, dat het tot plaats zes van de US-country-charts bracht. (47 op de pop-hitparade). Dit album was niet alleen zijn entree in de illustere wereld van de country-stars. Van de CD werden ook nog drie singles uitgebracht, die allemaal in de top-10 van de country-charts terecht kwamen. Kortom: de start van zijn country- carrière is geslaagd te noemen.
Nu is het zijn taak om de vervolgtrede van de beroemde carrière-trap te beklimmen. In plaats van een album brengt hij, zoals heden ten dage zoveel van zijn collegae, een EP uit. “Almost Maybes” heet deze collectie van zes nieuwe songs en brengen opnieuw elke sound, die Nashville tot de hotspot van de amerikaanse muziekindustrie maakt: een crossover van verschillende richtingen in stijl. Vertrouwde melodieën en tevens sfeervol.
Maar wat heb je aan de beste compositie, de geestigste tekst, als de interpretatie er niet is? Precies, niets. Zoiets staat of valt nu eenmaal met de zanger(es). In het geval van Jordan, wiens oom Stan Paul Davis overigens een paar hits voor Tracey Lawrence schreef, staat er in dit opzicht goed voor. Zeer goed zelfs. De gespierde vent met zijn ruwe gezichtsbeharing beschikt over een opmerkelijke zachte en pakkende stem. Een orgaan, dat geschapen lijkt voor knuffelbeertjes of smoorverliefde katers. Maar ook voor songs, die vooral onderhoudend zijn en voor een goede sfeer willen zorgen. Nummers als de opmaat, titeltrack en het als single uitgebrachte “Almost Maybes”.
Davis heeft deze met de retro-touch en van caribische flair versierde track, samen met Hillary Lindsey en Jesse Frasure geschreven. Hij behandelt hier een interessante vraag: wat als ik bij mijn ex zou zijn gebleven? Hoe zou mijn leven met deze andere zijn verlopen? Een bijna onmogelijke benadering, verpakt in aantrekkelijke klanken.
Ook bij de ander tracks verrast Davis met originele songtitels en inhoud. Anders gezegd: hij vindt nieuwe en ongebruikelijke manieren om de meer normale verhalen te vertellen. Dat geldt zowel voor het ontspannen, bedachtzame “Church In A Chevy”, voor het grappige, van slide-gitaar-solo voorziene “Ruin My Weekend” en ook voor “A Little Lime”. Dit kleine citroentje hoort natuurlijk bij een drankje en het drankje bij een mooie vrouw. Een flirt-song, maar nu eens iets anders.
Muzikaal heeft Jordan bij de meeste van de zes songs van “Almost Maybes” een afgewogen mix van hippe sounds en een meer nuchtere feeling gevonden. Een mix met hitpotentie, waarbij hij alleen bij “Detours” daar niet voor gaat. De meest persoonlijke track van de EP is tegelijkertijd de rustigste. Bij de intro en het eerste couplet is Jordan zelfs alleen samen met een akoestische gitaar te horen. Een muzikale omgeving, die met zijn stem uitstekend past bij een kampvuur. Vanaf het refrein krijgt de song, waarbij hij verklaart zichzelf te verliezen, meer tempo en bloeit op tot een gematigde folk-rock-song.
Voor het einde van de EP zorgt “Cool Anymore” waarbij hij weer zweert bij het vertrouwde countrypop-recept en waarbij hij met Julia Michaels een krachtige pop-star als gast presenteert. Slimme zet, waarbij top-klasseringen zowel in de country- als de pop-charts zo goed als zeker zijn.
Samengevat: Jordan Davis brengt met de EP “Almost Maybes” weer een praktisch perfecte crossover van pop en moderne country op de markt.
Tracklist:
- Almost Maybes
- Church In A Chevy
- Ruin My Weekend
- A Little Lime
- Detours
- Cool Anymore (Ft. Julia Michaels)
Jordan Davis: “Almost Maybes”
Label: MCA Nashville
Release datum: 22 mei 2020