Je weet, dat Kip Moore van het ruwere werk houdt. Zijn tweede album noemde hij al “Wild Ones”. Nu, vijf jaar later, zijn niet alleen een paar groepen wild geworden, maar de hele wereld. “Wild World”. Een titel, als geschapen voor een (niet alleen door corona afgedwongen) uit de voegen geraakte globe. In 13 daarop betrekking hebbende songs maakt Moore de stand van zaken van moeder aarde op en verleent daarbij een intieme inkijk in zijn gevoelsleven.
“Wild World” is ongetwijfeld zijn tot nu toe meest persoonlijke werk. Bij 12 van de 13 tracks was hij als co-writer betrokken en daarenboven produceerde hij de CD hoogstpersoonlijk. Kip Moore hoopt zo, dat is in de bijlage te lezen, dat zijn muziek uitwerking bij de luisteraars heeft: die moet zijn fans wat rust en vrede bezorgen. “Het leven is een gekke, wilde rit”, zo filosofeert hij, “maar het kan zo eenvoudig zijn als we zoeken naar de juiste dingen”.
Een stelling, die hij sinds het van zijn in 2017 uitgebrachte hit-album “Showheart” verwierf. Een tijd, waarin hij op zelfontdekkingsreis was en over de wereld reisde: zelf gewenste isolatie, innerlijke terugtrekking, vrede zoeken in de natuur. Dat klinkt bijna als naar het leven van een tibetaanse monnik. Daarvan is de in 1980 in Tiflon, Georgia, geboren country-star echter net zo ver verwijderd als een vegetariër van een BBQ in de zuidelijke staten. Een rustpunt brengt deze ervaring echter wel allemaal teweeg. Dat moet je weten, als je dit album af gaat spelen.
Wie nu echter vermoedt, dat Moore op dit album niet meer de draad opneemt van zijn tophits als “Somethin’ Bout A Truck”, “Hey Pretty Girl” of “Beer Money” zit precies goed! De songs van dit album bevatten meer ernst en diepte en omzeilen (en dat is goed zo) met een grote boog gebruikelijke country-clichés. Dat deze nieuwe diepgang ook muzikale uitwerking heeft, is duidelijk. Dus is het geen wonder, dat hij met “Janie Blu” voor een opening kiest, waarbij de focus is gericht op een akoestische gitaar, een stevige beat en zijn nog rauwer geworden stem: terughoudend gearrangeerd en desondanks geschikt voor in de arena. Vier intensieve minuten duurt deze opmaat. Vier minuten waarbij Kip Moore zich haast de longen uit zijn lijf zingt. Het moge duidelijk zijn: zo zingt alleen iemand, die achter elk woord van de songtekst staat.
Dat geldt ook voor de navolgende track ” Southpaw”, die hij samen met Westin Davis schreef. In de dynamische country-rocker kenschetst Moore zich als buitenstaander, als zonderling: “Southpaw” is een begrip uit de bokswereld en staat voor de zeldzame linkshandige, waarmee Moore zich identificeert. “Ik ken het gevoel, voelde me soms misplaatst”, bekende hij in een interview met het branche-magazin Billboard. Erg rockachtig pakt ook “Fire And Flame” uit. In de door Moore samen met Cary Barlowe, Brett James en Willy Weatherly geschreven track ontsteekt hij een briljant country-rock-vuurwerk, zoals beloofd in de songtitel en doet denken aan U2 incl. het gitaarspel.
Na zoveel geweld wordt het tijd voor een rustpauze. Die vindt Moore in de aansluitende titeltrack, die hij samen met Josh Millar schreef. Een klasse-song en bovendien een titel, waarin Kip Moore bewijst, dat hij als verteller van geloofwaardige en persoonlijke verhalen verder is gegroeid. Het idee voor de song is bij een herinnering aan zijn ouders opgekomen. Zij zouden hem de raad gegeven hebben het leven eenvoudig te houden en het geluk niet te laten afhangen van welke dingen dan ook, maar het te zoeken in de mensen. Zo eenvoudig is ook “Wild World” muzikaal gehouden. De track komt grotendeels uit met alleen een akoestische gitaar en zang, maar wordt op die manier echter een bijna magische song.
In de andere songs van dit album toont Moore zich als sensibele, soms aan Bruce Springsteen herinnerende rocker (“Red White Blue Jean American Dream”), als drop kauwende lover (“She’s Mine”) als doelgericht mens en ambities (“Grow On You”), als onmiskenbare romanticus (“Hey Old Lover”) en attente patriot (“South”). Als moeilijkste heeft hij de opname van “Payin’ Hard”, de laatste song van dit album ervaren. In de compositie van Blair Daily, Westin Davis en hemzelf zingt hij over zijn overleden vader. Hij betreurt het, hem de laatste jaren niet vaker te hebben gezien. Hij was op de tour, het ging gewoon niet. Maar op een gegeven moment was het daarvoor te laat: “nu is hij weg en komt nooit meer terug”. In het Billboard-interview bekent hij, dat hij de opnames steeds moest onderbreken, omdat de tekst hem emotioneel teveel werd. Kip Moore was zeker al voor “Wild World” een grootheid, maar nu is hij nog meer gegroeid.
Samengevat: sterke country-rock en groot bioscoop-gevoel. Op “Wild World” trekt Kip Moore alle registers open. Nog nooit was hij beter.
Tracklist:
1. Janie Blu
2. Southpaw
3. Fire and Flame
4. Wild World
5. Red White Blue Jean American Dream
6. She’s Mine
7. Hey Old Lover
8. Grow On You
9. More Than Enough
10. Sweet Virginia
11. South
12. Crazy For You Tonight
13. Payin’ Hard
Kip Moore: “Wild World”
Label: MCA Nashville
Release datum 29 mei 2020
www.kipmoore.net