James Edward Allen, beter bekend als Jimmie Allen, is een goed voorbeeld van het feit dat wilskracht en doorzettingsvermogen lonen. Dat het waard is om in je droom te geloven en je niet door tegenslagen en teleurstellingen van je doel afwijkt. Dat je positief moet leven en handelen. Het betaalt zich uit. In ieder geval bij de afro-amerikaanse country-zanger Jimmie Allen.
Geboren in Milton, Delaware, trok hij in 2007 naar het geprezen country-mekka Nashville om het daar als zanger te gaan maken. Dat willen er veel. Teveel. En de meesten geven het op na het honderdste “nee, dank je” of “we melden ons bij je”, gaan terug naar vanwaar ze zijn gekomen en zoeken een 9 tot 5 job. Maar niet Jimmie Allen. Hij probeerde alles, nam aan iedere contest en talentenjacht deel, die de country-scene te bieden heeft: “America’s got talent, American idol” en natuurlijk de ontelbare regionale talenten-shows. Meestal was hij al klaar als het interessant begon te worden, als de camera’s erbij waren en het grote publiek keek. Naar verluidt was hij soms zo arm, dat hij in zijn auto moest leven. Dat is hard, maar zo gaat het in de muziek-business.
Van de ene kant is dat zo, maar van de andere kant schrijft de muziekindustrie ook steeds weer geschiedenis, die sprookjesachtig klinkt. Waarin een nobody tot ster wordt; ook dat hoort tot de biografie van de thans 34-jarige singer/songwriter. Voor de eerste vonk zorgde Scotty McCreery waarmee hij bij American idol bevriend raakte. De latere winnaar nam Jimmy mee op tour en zo kwam van het een het ander: platencontract, publishing-deal, hit-singles als “Best Shot”, “Make Me Want To” (allebei nummer 1 in de US Country-Airplay-Charts), het album “Mercury Lane” (elfde plaats in de US Country-Charts). Het lukte Allen vooral met zijn fluwelen R&B doorweekte country-stem de harten van de critici te veroveren. Zij plaatsten zijn sound ergens tussen die van Sam Hunt en Thomas Rhett. Ongetwijfeld een hitgevoelig terrein.
Met de zeven tracks omvattende EP “Bettie James” wordt het tijd voor de volgende stap in zijn carrière. Naar alle waarschijnlijkheid zou dit wel eens een stap met de zevenmijlslaarzen kunnen zijn. Niet alleen, omdat Allen met de titel van dit album verwijst naar zijn overleden vader en grootmoeder en hiermee een kleine maar prima verzameling aan moderne en pakkende country-pop-songs achter de hand heeft. Hij presenteert bij ieder afzonderlijk nummer tevens een eersteklas gastster.
De opmaat wordt gevormd door “Good Times Roll”. Muziekkenners zullen dit nummer in verband brengen met R&B en B.B. King. En zo verkeerd is dat ook niet. De track brengt tamelijk perfect hip-hop en black-music-elementen samen met country-flair en pop-melodieën en heeft met Nellie de voor deze sound best mogelijke rap-star uitgenodigd. Hit? Zeer kansrijk! Dat geldt zeker ook voor in country vertolkte volgende track “Drunk And I Miss You”. Alleen de titel al maakt duidelijk, dat het hier een ballade betreft. Samen met Mickey Guyton laat hij het gevoel van heimwee van de kraker van Lady Antebellum “Need You Now” heerlijk emotioneel opleven.
Met “Made For These” doet deze geweldige zanger er nog een schepje bovenop. Daarvoor zorgen de groots gecomponeerde ballade en niet in de laatste plaats gastster Tim McGraw. Het is lang geleden, dat je de grote Tim zo geraakt hoorde wegkwijnen. Hit? Dat mag je ten zeerste hopen!
Hoe schitterend het ook is hoe Jimmie zich door dit tranendal heenslaat, hij kan ook anders. Hij kan goed gehumeurd zijn, lol hebben en een goed sfeertje uitstralen. Het bewijs wordt geleverd door het navolgende “Freedom Was A Highway”, waarbij hij de microfoon deelt met de altijd goedlachse Brad Paisley.
Middelpunt van de EP vormt het daaraanvolgende “Why Things Happen”. Voor deze rustige en tot nadenken stemmende song nodigde Allen als stergasten Charley Pride en Darius Rucker uit en laat hiermee de belangrijkste afro-amerikaanse country-zangers van de laatste decennia samenkomen. Het is een bewogen moment met een sterke symbolische kracht, een in woorden en aangrijpende melodieën gegoten Black-Lives-Matter monument. Sterker nog: de song biedt troost en geeft hoop, stemt tot nadenken en appelleert met iedere noot, ieder woord aan de menselijkheid. Meer kan muziek niet teweeg brengen.
Voordat de EP met de gevoelvolle, maar meer met de weinig zeggende country-hip-hop-song “This Is Us” (met Noah Cyrus) afsluit, zorgt Allen nog een keer voor een groot rendez-vous : bij “When This Is Over” wordt hij geassisteerd door The Oak Ridge Boys, Tauren Wells en Rita Wilson. Erg mooi! Ook deze soulachtige country-ballade met zoveel gevoel en diepgang wil je steeds weer horen. Wat goed, dat Jimmie Allen zich nooit van zijn plan liet afbrengen…
Samengevat: kwantitatief een EP, kwalitatief een monument. Met “Bettie James” presenteert Jimmie Allen de op dit moment belangrijkste sound uit Nashville. Gaststerren als Tim McGraw, Brad Paisley, Darius Rucker en Charley Pride waren daarbij behulpzaam.
Tracklist:
1. Good Times Roll (feat.Nelly)
2. Drunk And I Miss You (feat.Mickey Guyton)
3. Made For These (feat.Tim McGraw
4. Freedom Was A Highway (feat.Brad Paisley)
5. Why Things Happen (feat.Charley Pride, Darius Rucker)
6. When This Is Over (feat.The Oak Ridge Boys, Tauren Wells, Rita Wilson)
7. This Is Us (feat.Noah Cyrus)
Jimmie Allen: “Bettie James”
Label: Stoney Creek / BMG (Warner)
Release datum: 10 juli 2010