Natuurlijk wordt hier de country-muziek in de bijna meest oorspronkelijke vorm bedoeld: toen immigranten uit Ierland en Engeland in de zuidelijke Appalachen van Tennessee een old-time-music ontwikkelden, waarin elementen uit folk, blues, bluegrass en western tot een zeer speciale sound werden gevormd. Simpele songs, maar meestal met diepgaande inhoud. Gearrangeerd met weinig akoestische instrumenten als fiddle, mondharmonica, gitaar, contrabas en banjo. Klaar. Door de later invloeiende elektronische klanken uit rock-, pop- of zelfs rap waren ze ideologisch 100 lichtjaren verwijderd. Het was een andere tijd met een totaal andere benadering.
Precies deze filosofie heeft zich uitgerekend een jongeling uit de canadese prairiestaat Saskatchewan eigen gemaakt en wordt daarvoor door country-en folk-puristen (traditionalisten) bijna overvloedig vereerd: het lijkt wel of Johnny Cash uit zijn graf is opgestaan! De eerlijke, echte, traditionele country heeft weer een stem! Omdat bij de twee eerste albums top-producer Dave Cobb een vinger in de pap had, bracht Colter Wall meteen een niet te missen media-effect teweeg. En nu? De man is pas 25, zou daar geen meer subtiele flirt met veelzijdiger country-pop zijn aangekondigd?
Niet met Colter Wall. Niet bij de besnorde Canadees, bij wie deze kelderdiepe stem niet echt rijmt met zijn jeugd en iele lichaam. Colter zingt tenslotte niet “ Songs Of The Plains” (de titel van zijn in 2018 uitgekomen tweede album) of, zoals nu, “Western Swing & Waltzes And Other Punchy Songs”, omdat hij daarmee wil overeenkomen met een hype of een imago, maar omdat deze muziek vanuit zijn hart en ziel komt. Marketing, airplay, succes in de Charts? Dit schijnt allemaal aan Colter voorbij te gaan. Hij zadelt zijn paard en rijdt de ondergaande zon tegemoet. Ja, misschien is hij wel daadwerkelijk de laatste echte cowboy-romanticus.
Dit vermoeden is aannemelijk. Neem alleen maar de song “Cowpoke”. In 1951 door “Ghostriders In The Sky”-componist Stan Jones geschreven, romantiseert de in wals-ritme vertolkte track het rondtrekken, het reizen, de eenzaamheid en ook de armoede van de vroegere cowboy: “”I ain’t got a dime in these ol’ wore-out jeans, so I’ll stop eating steak and go back to beans”, zegt hij geweldig toepasselijk in de opnieuw uitgebrachte klassieker, die Colter overtuigend en zonder ironie vertolkt. Pedal steel en mondharmonica doen bovendien mee in dit noten-tranendal. Cowboy-kitsch? Hallo, maar dan wel met stijl.
Nog meer spartaans pakt het muzikale arrangement bij “I Ride An Old Paint/Leavin’ Cheyenne” uit. Bij de nieuwe interpretatie van deze western-klassieker klinkt Colter alsof men hem in een hotelkamer bij een kleine sessie heeft opgenomen: Colter Wall, akoestische gitaar, harp, klaar! Desondanks mis je niets. Waarom? Omdat Colter Wall zijn songs als buitenmens ook in natuurlijke vorm nieuw leven inblaast. Dave Cobb zou daaraan misschien niet meegewerkt hebben, maar bij dit album neemt de jonge muziek-veteraan zelf de productie in handen.
Dat hij het vak beheerst, bewijst hij bijv. in “Big Iron”. Met de vlotte western-swing van Marty Robbins’ gunfighter-ballade uit 1960 brengt hij opnieuw leven in de brouwerij.
Waarschijnlijk doet Colter Wall in het verloop van dit album het meest aan de grote Johnny Cash denken in het Wall-origineel “Talkin’ Prairie Boy”. Bij een erg aardig, steeds wederkerend folk-gitaar-thema, dat afziet van technisch klank-verrijk, vertelt Colter zijn verhaal van de prairie-jongen. Van rap is zijn zanggesprek niettemin net zo ver verwijderd als een vegetariër van een buffel-steak. Nog opvallender is het echter, dat Colter Wall zich deze nostalgische wereld blijkbaar compleet eigen heeft gemaakt. Hij klinkt en zingt als de oude cowboys en hij schrijft ook allang songs als de pioniers destijds. Zelfs als hij daarvoor in een meer moderne hotelkamer vertoeft, zoals het laatste nummer “Houlihans At The Holiday Inn” bewijst.
Samengevat: zonder muzikale mentor Dave Cobb is de jonge ster Colter Wall nog meer vastberaden op zijn retro-trip: “Western Swing & Waltzes And Other Punchy Songs” biedt pure country-romantiek.
Playlist
1. Western Swing & Waltzes
2. I Ride An Old Paint/Leavin’ Cheyenne
3. Big Iron
4. Henry And Sam
5. Diamond Joe
6. High And Mighty
7. Talkin’ Prairie Boy
8. Cowpoke
9. Rocky Mountain Rangers
10. Houlihans At The Holiday Inn
Colter Wall: “Western Swing & Waltzes And Other Punchy Songs”
Label: La Honda / Thirty Tigers
Release datum: 28 augustus 2020