Dale Watson’s nieuwe album, “The Memphians”, is anders dan alles wat hij eerder heeft gedaan. De volledig instrumentale plaat is geïnspireerd op de stad Memphis, Tennessee, waarbij de Amerikaanse singer-songwriter zijn inspiratie vond in de cultuur en geschiedenis van de zuidelijke stad, en in de gitaargrootheden van de afgelopen decennia.
Met name het nummer “Deep Eddy” eert Rock and Roll Hall of Fame-gitarist Duane Eddy, geboren in Corning, N.Y. en bekend om zijn twangy, door Lee Hazlewood geproduceerde platen in de jaren vijftig en begin jaren zestig. Hoewel Duane Eddy zijn leven en carrière grotendeels in Arizona doorbracht, legt Dale Watson uit dat het grote gitaargeluid van de artiest evenveel of meer invloed had op mijn gitaarspel dan wie dan ook.
“Deep Eddy “, zoals de titel suggereert, is mijn hoed af voor Duane Eddy”, zei Dale.”
“Het live opnemen van dit album, zonder overdubs en alles in dezelfde kamer in Memphis gaf de juiste sfeer. Dat is de sfeer die me altijd naar Memphis heeft getrokken en me uiteindelijk ertoe heeft aangezet om daarheen te verhuizen. Het is nog steeds een rauwe, onafhankelijke stad van muziekgeschiedenis, en ik denk dat het op deze plaat doorkomt”.
“Deep Eddy” is een van de 10 niet vocale nummers op “The Memphians”, Watsons eerste instrumentale album in een carrière van drie decennia en meer dan 20 albums. De artiest bracht de vroege dagen van de COVID-19-pandemie door in zijn huis in Memphis, waar zich een analoge studio in de kelder bevindt, genaamd Wat-Sun Studios, afgeleid van Watsons naam en de beroemde Sun Studio van de stad; hij had een instrumentale plaat lang beschouwd als een ‘als ik er ooit aan toe kwam’ -project, en uiteindelijk was de timing goed.
“Instrumentals kwamen veel vaker voor toen ik opgroeide, en in alle genres. Dat mis ik”, legt Dale uit.” Ik heb besloten, wat maakt het uit … ik zou een instrumentale plaat maken”.
Dale schreef alle 10 nummers op “The Memphians”, waaronder vier met Mario Monterosso, die ook elektrische gitaar speelt op het album. Naast Monterosso gebruikte Watson de band van muzikanten uit Memphis waarmee hij op zijn livestreams had gespeeld als zijn studioband. Ze repeteerden in zijn bar, Hernando’s Hideaway, en namen het project vervolgens in twee dagen op.
Watson verdeelt zijn tijd tussen Memphis en Austin, Texas, en bezit honky-tonks in beide steden, evenals in San Antonio, Texas. Hij is de voorvader van het Amerikaanse subgenre countrymuziek – een thuis voor honky-tonk, outlaw en meer traditionele stijlen – en organiseert de jaarlijkse Ameripolitan Music Awards.
“The Memphians” is beschikbaar vanaf vrijdag 26 februari.