Eerlijk gezegd: wat moet het muzikaal bewerkstelligen, als de band het woord “Antebellum” uit het bedrijfslogo schrapt? Concessie aan de “Black Lives Matter” doen. “Antebellum” (van voor de burgeroorlog) zou wel eens een referentie kunnen hebben met de slavernij in de 18e eeuw en is politiek nobel en getuigt van gevoeligheid en empathie. Daar is moreel zeker niets tegenin te brengen. Uit gezichtspunten van marketing ziet dat er echter heel anders uit. Lady Antebellum was ten slotte niet alleen een goed bekend staande naam van de band, maar stond ook synoniem voor moderne, immens succesvolle country-pop. Bij nul hoeft de platenmaatschappij met het uithangbord Lady A natuurlijk niet te beginnen, maar het maakt de zaak er niet makkelijker op.
Dat kan de luisteraar echter niet schelen.. Het gaat bij Hillary Scott, Charles Kelley en Dave Haywood uiteindelijk vooral om muziek. Hun muziek en die is onder een nieuwe vlag zo gepolijst, zo harmonisch pakkend en gearrangeerd, dat je kunt zeggen, dat alles bij het oude blijft. Bij de typerende sound van Lady Antebellum alias Lady A.
In een interview zei Hillary Scott onlangs, dat de drie met “een wederzijdse afhankelijkheid” elkaar verbindt en de muziek in het middelpunt staat. “We leven allemaal in het hier en nu en zijn nog altijd een band, die zich verder ontwikkelt. Dat willen wij met dit album verduidelijken”. Uitgangspunten voor de artistieke vooruitgang van de band zijn de bewezen ingrediënten van dit hit-drietal: zeer pakkende, soms weemoedige melodieën, teksten over de levensgebeurtenissen, fijn, netjes en evenwichtige koorzang en lead-vocals, die dit drietal op het hoogste niveau delen. Al deze band-karakteristieken komen vanzelfsprekend ook tot stand door de vlekkeloze productie van Dann Huff.
Slechts zeven tracks heeft dit album in petto. Bij ieder afzonderlijk nummer was minstens één Lady A-lid als co-auteur van de partij. Dat spreekt voor een gegroeid zelfvertrouwen en een voortschrijdend artistiek rijpingsproces. Een ontwikkeling, die meteen aan het begin in “Talk Of This Town” wordt getoond. Bij de rustige, ritmisch, met euforische melodieën en heerlijke harmony-vocals vertolkte song heeft het complete trio mee-gecomponeerd samen met Nicolle Gaylon en Jordan Reynolds. Ze maken daarmee duidelijk, dat ze weten, waarheen de muzikale reis van Lady A moet gaan. Een trip, die ze naar alle waarschijnlijkheid in de bovenste charts-regionen zal brengen.
Natuurlijk is het streven van dit sympathieke trio als voorheen: hit, maar ze beseffen ook dat je niet elk jaar met een voltreffer als “Need You Now” kunt scoren. Hoe dan ook, dit was even zo magisch als zeldzaam. Desondanks zullen deze drie tot aan het eind van hun muzikale loopbaan herinnerd worden aan deze mijlpaal in de moderne country-music. Wat te doen? Misschien er een song over schrijven? Het zou niet verwonderlijk zijn als ze met hun tweede track “What A Song Can Do” op hun super-hit inspelen. Inderdaad identificeert de door Charles Kelley samen met Sam Ellis, Ryan Hurd en Lara Veltz geschreven track een stemming, die ook “Need You Now” kenmerkte. Een song tussen dagdromen, tussen hoop en vertwijfeling, tussen frustratie en lust. Klasse!
Veel meer ondubbelzinnig is daarentegen het daaraanvolgende “Like A Lady”. Een aangrijpende track, die na een kort en krachtig a capella een hoop drive en power oplevert: geweldige hookline, geraffineerde breaks, te gekke gitaarsolo en een Hillary Scott in topvorm. Deze hoge puntenscore moet je ook het navolgende “Things He Handed Down” geven, hoewel de band hier totaal andere uitdrukkingsmiddelen gebruikt. Charles Kelley geeft hier in zowat de traditie van een folk-song geschreven track een geweldig visite-kaartje af. Ook achter de coulissen: hij schreef dit geestige nummer over bewaren van waarden en de wijsheid van ouderen samen met Julian Bunetta, Jesse Frasure en (met alle achting!) een zekere Thomas Rhett.
Op dit hoge niveau gaat het door met nog een coproductie van de drie bandleden (plus Justin Ebach). Met “Fire” herinnert Lady A je met hymnische refreinen en dobro aan Fleetwood Mac met deze meer rockige versie. Bij “Chance Of Rain” daarentegen doen Tom Petty & The Heartbreakers met stuwende gitaar-akkoorden de groeten; alleen geaccentueerd, maar zeer effectvol. Voor de rest is de door Haywood en Kelley, alsook Topher Brown en Justin Ebach geschreven track een typische Lady A-track. Dat kun je ook zeggen van de laatste song op deze cd. Met “Worship What I Hate”, mystiek betiteld door de songwriters Haywood, Scott, Natalie Hemby en Amy Wadge, laat het drietal je diep kijken in de psyche van de band. Een geheimzinnige, introverte country-folk-ballade, door Hillary Scott in de beste stijl van Stevie Nicks gezongen.
Samengevat: samen met producent Dann Huff bewijst Lady A op deze EP “ What A Song Can Do (Chapter One)”, dat dit trio nog altijd maatgevend is in harmonische country-pop. Sterke performance!
Tracklist:
1. Talk Of This Town
2. What A Song Can Do
3. Like A Lady
4. Things He Handed Down
5. Fire
6. Chance Of Rain
7. Worship What I Hate
Lady A : “ What A Song Can Do (Chapter One)”
Label: BMLG (Universal)
Release datum: 25 juni 2021