Goed bericht voor alle country-fans: Toby Keith brengt met “Peso In My Pocket” zijn eerste studio-album uit na meer dan vijf jaar. Het hoge verwachtingspatroon van deze country-rauwdouwer is natuurlijk terecht.
Toeren was er het laatste jaar niet bij. Niet voor Toby Keith of wie dan ook. Wat doet een muzikant dan, als hij ten volle voor zijn beroep leeft? Nou, dat is duidelijk, hij (of zij) krijgt ideeën m.b.t. melodieën en teksten en schrijft songs. Gitaren en recording-equipment hoefden immers niet in quarantaine. Voor veel creatievelingen was deze tijd zonder toeren allesbehalve verspild. Deze bewees zich o.a. zelfs als extreem vruchtbaar, bijv. ook voor Toby Keith.
“In mijn gehele muziekcarrière is er nooit een tijd geweest, waarin ik zo lang geen concertpodium heb betreden”, zegt Toby. Daarom is het jaar 2020 voor hem geweest, alsof hij op een reset-knop heeft gedrukt. Reset, dat klinkt goed. Daar swingt wat mee als: herinnering, tot rust komen, zich concentreren op het essentiële. Dat en meer kenmerkt nu ook zijn nieuwe album: tien songs, tien keer Toby Keith, zoals hij (over)leeft en zingt.
Tot deze comeback-geschiedenis behoort naast “Peso In My Pocket” nog een ander detail. De imposante country-kerel heeft zich tijdens de eerste crisismaanden teruggetrokken in zijn huis in Mexico, waar hij in alle rust kon werken aan nieuw materiaal. Hij zegt, dat dit voelde als op de maan. Bedoelt daarmee echter de rust en afzondering, want naar eenzame isolatie klinken de tien tracks van zijn nieuwe album echt niet. Integendeel, daar schittert in de combinatie van melodieën en harmonieën het zonovergoten aura van Mexico door in songs, waarvan je goede zin krijgt en je hart verwarmen.
Naar men zegt heeft Toby voor de opnamen van dit album zich door de spraaknotities op zijn mobiele telefoon geworsteld, waarop talloze song-ideeën stonden. Alleen een klein deeltje van een melodie of van een tekst. Meer heb je vaak ook niet nodig om voor de eerste vonk te zorgen van een track. In ieder geval heeft hij de essentie van deze vocale notities herkend en is, zoals het een rechtschapen muzikant behoort, aan het werk gegaan.
Niet helemaal alleen, dat moge duidelijk zijn. Zo waren er bij het creatieve proces van dit album enige van de beste songwriters van Nashville betrokken: de gebroeders Warren, Ryan Hurd, Maren Morris, Brett Tyler, Jesse Jo Dillon en (je leest het goed) in de doordachte coming-of-age-story “Growing Up Is A Bitch” van de voormalig Van Halen-zanger Sammy Hagar. Een verrassing is ook de cover-versie van de niet meer helemaal ‘ochtendfrisse’ song van Keb’ Mo’ “Old Me Better”, waarbij Keb’ Mo’ meedoet als duet-partner en op die manier beeldt dit tweetal één van de hartelijkste en meest originele stellen uit in de country van de laatste jaren. De grillige, tegen het einde funky blues-track met New Orleans-tuba-touch hoort, zoveel vooraf, tot de hoogtepunten van de cd: zo’n vier minuten kostelijke ironische zelfreflectie.
Dat Toby niet de ultra-reactionaire redneck is, zoals hij altijd wordt omschreven, toont hij op dit album in meerdere songs. Bijv. in het sensibele door songwriter-legende John Prine en John Mellencamp samengestelde “Take A Look At My Heart”, dat Keith in zijn versie met wat meer rock- en southern-rock-saus vertolkt. Zeer overtuigend geslaagd! Een song, die inhoudelijk kwetsbaarheid laat zien, maar met veel country-rock verbergt. Voor het openingsnummer heeft de dit jaar 60 geworden veteraan met “Oklahoma Breakdown” voor een meer niet conventionele song gekozen en ook voor de sound van de rest van dit album. De track komt in de refreinen omvangrijk over, straalt aangename charme uit en een heftige slide-gitaarsolo zorgt voor een virtuoos hoogtepunt. Hoe vaker je dit beginnummer hoort, hoe beter het overkomt.
De andere nummers van dit album hebben intussen geen gewenningstijd nodig. Noch de vlotte vertolkte country-rocker “Thunderbird”, noch de titeltrack en ook niet het eigenlijk helemaal niet sombere “Days I Shoulda Died”. Ze hebben allemaal country-klanken van de hoogste kwaliteit te bieden. Dat geldt ook voor “OLD SCHOOL”. Hoewel in hoofdletters geschreven, flirt Keith op dit hitgevoelige nummer het meest met moderne en aansprekende klanken en arrangementen. Een hippe track, die ook bij Thomas Rhett-fans zal aanspreken. Voor de helemaal in retro-outfit vertolkte ‘zuipballade’ “She’s Drinking Again” gaat dat zeker niet op, want hier is pure country-traditie aan de orde. Met het bedachtzame en helemaal niet zo euforisch met vlaggen zwaaiende “Happy Birthday America” besluit Toby Keith zijn nieuwe album.
Samengevat: Na een album-pauze van vijf jaar slaagt Toby Keith met “Peso In My Pocket” erin een prima comeback te realiseren: songs recht door zee, soms rockig, soms bedachtzaam en vaak verfrissend vrolijk. Toby Keith in topvorm.
Tracklist:
1. Oklahoma Breakdown
2. Peso in My Pocket
3. Old School
4. Old Me Better
5. Days I Shoulda Died
6. Growing Up Is A Bitch
7. She’s Drinking Again
8. Thunderbird
9. Take A Look At My Heart
10. Happy Birthday America
Toby Keith: “Peso In My Pocket”
Label: Show Dog Nashville / Thirty Tigers
Release datum: 15 oktober 2021