Uit oud maak je nieuw, deel 2: na de nieuwe opnamen van haar eerste werk “Fearless” brengt Taylor Swift nu haar hit-album “Red” uit 2012 opnieuw uit. “Red (Taylor’s Version)” bevat alle songs van de toenmalige “DeLuxe-Version” plus bonustracks. Daarbij zitten Ed Sheeran en Chris Stapleton.
Waarom doet Taylor Swift dat? Waarom neemt ze haar hit-albums opnieuw op? Een recycling heeft de grootste popster van de wereld zeker niet nodig. Dus: waarom doet ze dat? In het kort komt het erop neer, dat ze sinds jaren in strijd is met haar vroegere label Big Machine Records. Zes albums nam ze op voor deze maatschappij met zes wereldsuccessen. Nu staat ze onder contract bij Universal en stelt zich de vraag: van wie is die muziek? Duidelijk is, dat Taylor de rechten van haar songs bezit, maar Big Machine is daarentegen eigenaar van de mastertapes. Een lastige kwestie dus.
Maar geen unieke zaak in de music-business. Ontelbare keren zijn mannelijke en vrouwelijke artiesten alsook bands van platenlabel gewisseld en stonden voor een soortgelijk probleem. Zo nu en dan hebben ze hun laatste en grootste troef uitgespeeld: ze hebben de nummers gewoon compleet opnieuw opgenomen. Op die manier zijn ze niet alleen eigenaar van de songrechten, maar ook de enige bezitters van de mastertapes. Niet voor iedereen zou dat lonend zijn, maar bij een megaster als Taylor Swift natuurlijk wel.
Zo’n herstart biedt natuurlijk ook een kans. Uiteindelijk worden ook de songs van de artiesten ouder, maar misschien ook wat rijper. Misschien is het zelfs een artistiek vruchtbaar weerzien van een goed vertolkte song; het is bij elkaar een creatieve kans. Taylor staat, zoals je weet, erom bekend, goede kansen te benutten. Dus: wat heeft “Red (Taylor’s Version)” te bieden? Antwoord: een heleboel!
Ten eerste zijn er de songs in de originele “Red”- versie. Daar hoef je nauwelijks nog uitgebreid over te spreken. De meesten zullen de single-hits van het album (“We Are Never Ever Getting Back Together”, “Begin Again” en “I Knew You Were Trouble”) nog in hun oren hebben zitten. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor haar beroemde duetten met Ed Sheeran (“Everything Has Changed”) en Gary Lightbody (“The Last Time”). Dit album neemt de volgorde van “Red”-DeLuxe-Version precies zo over, behalve de drie demo-versies. Ja, wat is er dan anders? Het is vooral de sound. Preciezer gezegd: nuancen in de sound, in de productie. Terwijl ze bij het “Red”- origineel grotendeels met Dann Huff en Nathan Chapman werkte, neemt ze op dit album overwegend zelf de productie in handen, ondersteund door studio-professionals als Christopher Rowe, Shellback en Aaron Dessner.
Deze wisseling achter de regelaars leidt trouwens niet tot volledig nieuwe sounds. De arrangementen zijn hetzelfde en de stemming ook. Dus moet je je oren spitsen om te horen, dat bijv. de drums wat minder domineren en de productie wat minder grote hoogte bereikt dan de originele versie. Daarmee wellicht ook wat meer tijdloos.
Interessanter zijn wel de nieuwe songs, de bonussen van de nieuwe versie. Nummers als “Ronan”, een zeer rustige, rijpe en bovendien hoogst terughoudend vertolkte folk-song, die ze schreef met Maya Thompson. IJzersterk! Dat gaat ook op voor “Better Man”. Kenners zullen meteen beamen, dat Taylor dit nummer heeft geschreven voor het album “The Breaker” van Little Big Town”. Een klasse-song, een wonderschone ballade, ook in haar versie. Duidelijk als spartaanse folk is ook “Nothing New” gecreëerd, waarbij ze Phoebe Bridges als vrouwelijke duet-partner presenteert. Meer in de richting van pop gaat het evenwel met het zoetsappige “Babe”, dat ze schreef met Train-zanger Patrick Monahan. Zeer hitgevoelig, maar telt dat niet voor alles dat Taylor oppakt?
Eigenlijk wel. Hitpotentie hebben in ieder geval ook de andere bonus-tracks op dit album: het sfeervolle “Message In A Bottle” (niet te verwarren met de Police-klassieker), de kostelijk feestelijke ode aan het koude jaargetijde “Forever Winter”, het gewoon goed gehumeurde en snel in snel tempo vertolkte “The Very First Night” en de finale, in een XXL-versie gebrachte wellness-medidatie “All Too Well”. En verder nog? Twee ‘knallers’: Bij “Run” werkt ze weer samen met superster Ed Sheeran, een rustige folk-popsong met twee geweldige stemmen. Zekere hit ! En dan heeft ze nog een duet met Chris Stapleton achter de hand: “I Bet You Think About Me” doet je in eerste instantie met een mondharmonica en mooie akkoorden denken aan de vroege dagen van Bob Dylan. Het refrein zingen ze samen en dat harmonieert voortreffelijk.
Samengevat: met “Red (Taylor’s Version)” neemt Taylor Swift haar vierde album “Red” opnieuw op en maakt het af met nieuwe tracks en nieuwe duetten. Duidelijk geval van weer een hit!
Tracklist:
1. State Of Grace (Taylor’s Version)’
2. Red (Taylor’s Version)
3. Treacherous (Taylor’s Version)
4. I Knew You Were Trouble (Taylor’s Version)
5. All Too Well (Taylor’s Version)
6. 22 (Taylor’s Version)
7. I Almost Do (Taylor’s Version)
8. We Are Never Ever Getting Back Together (Taylor’s Version)
9. Stay Stay Stay (Taylor’s Version)
10. The Last Time (featuring Gary Lightbody of Snow Patrol (Taylor’s Version)
11. Holy Ground (Taylor’s Version)
12. Sad Beautiful Tragic (Taylor’s Version)
13. The Lucky One (Taylor’s Version)
14. Everything Has Changed (featuring Ed Sheeran (Taylor’s Version)
15. Starlight (Taylor’s Version)
16. Begin Again (Taylor’s Version)
17. The Moment I Knew (Taylor’s Version)
18. Come Back… Be Here (Taylor’s Version)
19. Girl At Home (Taylor’s Version)
20. State Of Grace (acoustic version) (Taylor’s Version)
21. Ronan (Taylor’s Version)
22. Better Man (Taylor’s Version) (from the vault)
23. Nothing New (featuring Phoebe Bridges) (Taylor’s Version) (from the vault)
24. Babe (Taylor’s Version) (from the vault)
25. Message In A Bottle (Taylor’s Version) (from the vault)
26.I Bet You Think About Me (feat. Chris Stapleton) (Taylor’s Version) (from the vault)
27. Forever Winter (Taylor’s Version) (from the vault)
28. Run (featuring Ed Sheeran) (Taylor’s Version) (from the vault)
29. The Very First Night (Taylor’s Version) (from the vault)
30. All Too Well (10 minute version) (Taylor’s Version) (from the vault)
Taylor Swift: “Red (Taylor’s Version)”
Label: Republic (Universal)
Release datum: 12 november 2021 (planning was 19 nov. ’21)