Een zeer goede titel: “Humble Quest” (bescheiden vraag). Ja, wat zal Maren Morris zo bescheiden vragen? Of ze de beste jonge country-zangeres is? Of ze een getalenteerde songschrijfster is? Of dat bij haar gewoon talent, mentaliteit, attractief uiterlijk in uitzonderlijke perfectie samenkomen? Misschien (en dat is niet de minst waarschijnlijke optie) is de binnenkort 32 jaar wordende texaanse eenvoudigweg gezegend met een zelden in Nashville te bewonderen slagvaardigheid. Het schijnt, dat ze om zichzelf kan lachen, ze neemt het allemaal niet zo ontzettend ernstig en zwaar op.
Dit vermoeden onderschrijft ook de allang miljoenen keren aangeklikte video van het eerste als single uitgebrachte “Circles Around This Town” van dit album. Zoals de country-zangeres zichzelf hier in de boot neemt, echter pittig vertolkt, hoe het iemand vergaat, die in Nashville voet aan de grond wil krijgen, is gewoon kostelijk! Schijnbaar heeft Maren haar roem goed verteerd. Vanzelfsprekend is dat niet, want per slot van rekening wilde de uit Dallas komende zangeres haar hele leven niets anders worden dan een country-ster. Ze was nauwelijks twintig jaar, toen ze al drie albums met grotendeels zelf geschreven songs uitgebracht had (haar eerste “Walk On” al toen ze 15 jaar was!). De albums werden wel een flop, maar ze liet zich daardoor niet ontmoedigen. Integendeel.
In 2015 bracht ze de track ”My Church” uit en vanaf toen kwam haar carrière goed op gang. Vandaag de dag, zeven jaar later, kijkt ze terug op twee uitzonderlijk succesvolle albums (resp. nummer één in de Country- en top 5 in de Pop-Charts) met verschillende gewaagde samenwerkingsverbanden alsook op wat van de meest gerenommeerde awards (CMA, Grammy). Met “Humble Quest” zal Maren Morris in deze richting verder gaan, daar hoef je geen koffiedikkijker voor te zijn.
Verbazingwekkend maar niet met de gebruikelijke middelen. Niet met de vaker voorkomende songs en sounds en niet met de vertrouwde (inmiddels saaie) thema’s. Maren is anders. Ze gaat niet voor de bewezen hits, maar neemt soms het volle risico. Het verrassingsmoment is er zeker voor Maren op haar eigen elf tracks. Nog niet zozeer bij het openingsnummer “Circles Around This Town”, dat ze ontspannen en simpel brengt, maar uiteindelijk vooral een mooie song is. Maar al met de tweede track “The Furthest Thing” toont ze, wat ze in zich heeft en wat voor een muzikaal bereik de ‘nieuwbakken’ moeder ten toon kan spreiden. Een geweldige folk-song, sprookjesachtig als in een droom, geheimzinnig , geweldig gezongen en voorzien van akkoorden, die getuigen van grote klasse. Een eerste dik uitroepteken van dit album!
Deze hoge lat kun je natuurlijk niet bij iedere song leggen. Dat lukt nauwelijks iemand. Nee, tussen de hoogtepunten door mogen ook wat minder imposante songparels schemeren. Nummers als het (ondanks de harde boodschap) geheel ontspannen klinkende “I Can’t Love You Anymore” of het in krachtige off-beat rockende “Nervous” of het in het bovenste deel van het mid-tempo-bereik en enigszins lijkend op Lady A’s gebrachte titeltrack. Dat zijn geen grote song-uitschieters, maar bezitten klasse en charme. Ze plaatsen een zangeres in het middelpunt, die subliem elke twijfel overstijgt.
Dat laatste geldt vooral ook voor de song “Background Music”, een gereduceerde, vertraagde track. Veel piano en ballade. Opnieuw denk je aan het beste van Lady A. Maar ook aan Fleetwood Mac of aan de Civil Wars. Aanvankelijk tenminste. Na het tweede refrein laat Maren haar power de vrije loop. Niet alles naar beneden schreeuwend, zoals Jennifer Nettles van Sugarland helaas steeds weer deed, maar spaarzaam en daarmee des te meer effectvol gedoseerd. Hogeschool, perfecte performance!
Op de tweede helft van het album slaagt ze in nog meer verrassingen. Eén daarvan heet “Tall Guys”. Een rockachtige track, maar ook met soul. Vooral omdat Morris hier een andere klankkleur laat horen, een sound, een intonatie, die precies doet denken aan Amy Whinehouse. Met “Detour” vertolkt ze in schril contrast daarentegen een song, die qua sfeer aan de Fleetwood-Mac-mijlpaal “Landslide” doet denken en met “Hummingbird” brengt ze een rustige song, helemaal met akoestische gitaar, die gelijktijdig een duistere als hartverwarmende americana-track is.
Met de piano-ballade “What Would This World Do?” beëindigt ze niet alleen dit geweldige door Greg Kursting (o.a. Adele, Kelly Clarkson) geproduceerde album, ze werpt daarmee ook een niet bepaald bescheiden vraag op.
Samengevat: grootse performance van de jonge artieste. Maren Morris bewijst met “Humble Quest”, dat ze tot de meest getalenteerde acts in Nashville behoort en zoals de songs en uitvoering bewijzen, ook tot de meest slimme en meest sympathieke.
Tracklist:
1. Circles Around This Town
2. The Furthest Thing
3. I Can’t Love You Anymore
4. Humble Quest
5. Background Music
6. Nervous
7. Tall Guys
8. Detour
9. Hummingbird
10. Good Friends
11. What Would This World Do?
Maren Morris : “Humble Quest”
Label: Columbia Nashville
Release datum: 25 maart 2022