In principe komt het debuut-album van Emily Nenni in het verkeerde seizoen uit. De amerikaanse singer/songwriter presenteert met haar album “On The Ranch” de perfecte soundtrack voor een vroege avond op het terras of balkon als je na een lange werkdag je benen omhoog legt, geniet van een koud drankje en tevreden terugkijkt op je eigen werkdag.
De meeste nummers van haar geven een ingehouden plezier weer. Ze zetten je aan tot een glimlach, maar niet dusdanig, dat je direct wilt dansen. Ze beheerst ook de melancholie in een wat minder sterke vorm. Emily heeft het zelfs over een honky-tonk-feeling. Haar voorbeelden vindt ze terug in de country-music van de ’80-er jaren.
Daarbij komt, dat Emily alles anders is, dan een country-girl uit de cliché-catalogus. Ze is geboren en getogen in Californië met zicht op de Pacifische Oceaan. Het elan voor muziek heeft ze geërfd van haar ouders, die haar al vroeg meenamen naar concerten en er voor zorgden, dat ze geen angst kent voor contacten. Haar moeder is een fan van Willie Nelson, Jessi Colter en Hank Williams. Haar vader, een radiopresentator, bracht haar al vroeg in contact met James Brown en John Coltrane. Bijna nog belangrijker dan de muziek, waarnaar haar ouders met haar luisterden en haar interesse opwekten, waren de talloze muziekverhalen, die ze haar vertelden en haar enthousiasme aanwakkerden. Die stonden los van een bepaald genre, ook al heeft ze haar stijl gevonden in country-music.
Na een studie geluidstechniek, die ze overigens niet heeft afgemaakt, is Emily naar Nashville getogen om daar te gaan werken. Werken betekende zeker in het begin, werk in een restaurant. ’s Avonds trad ze wel op in clubs. Zo leerde ze Eli (van de Eli Young Band) kennen, die ze uiteindelijk volgde naar Colorado, waar ze op een ranch ging werken. Niet als cowgirl, maar als hulp in de huishouding. In dit gezinsleven vond ze de tijd om met Mike Eli aan haar debuut-EP “Hell Of A Woman” te werken: een onafhankelijk geproduceerd werk, dat opgevolgd zou worden met nog twee EP’s. De titeltrack van haar tweede EP “Long Game” ontwikkelde zich tot een streaming-hitje, dat haar een platencontract opleverde en nu resulteert in haar LP-debuut.
Het openingsnummer “Can Chaser” geeft de richting aan. Dit is een verhaal, dat gaat over vrouwen in de rodeo, die met liefde en overgave hun job uitvoeren. Tegelijkertijd kun je de tekst zien als een eerbetoon aan de vrouwelijke country-musici, die met hun liefde voor muziek ook country voor de Pop-Charts interessant gemaakt hebben. Met haar heldere stem creëert ze met “Useless“ vervolgens een plezierige ode, die met gitaren omgeven sound eveneens een zelfbewuste hoofdrolspeelster in het middelpunt plaatst en wereldwijd met humor de wereld beschrijft waarin ze leeft.
Het album heeft als titel het derde nummer “On The Ranch” en je bedenkt je, dat dit nummer een hommage is aan haar leven op de ranch in Colorado en met 2.48 minuten wel verrassend kort uitpakt. Van de andere kant vertelt dit nummer precies het verhaal, dat Emily wil vertellen. Ze zit op een terras, kijkt naar een regenboog en het leven heeft het goed met haar voor en waarschijnlijk staat er nog een six pack bier naast haar op tafel.
Wat heb je nog meer nodig? “On The Ranch” is dusdanige klassieke country-rock uit de eighties, dat de muzikante haar mannelijke en vrouwelijke luisteraars regelrecht uitnodigt voor een tijdreis, waarbij alleen nog een bezoek van een ’80-er jaren tv-held(in) ontbreekt, die bij haar komt zitten en zich verheugt over het feit weer een avontuur te hebben overleefd.
De kracht van haar album is dat er steeds weer beelden ontstaan, die uitstijgen boven de tekst die je hoort. Emily Nenni nodigt je uit om met haar weg te duiken. Waarheen? Ze kan beelden oproepen, maar de plaats zelf, waar je heen wilt, bepaal je zelf.
“Leavin’” is de eerste ballade, de titel is het programma, “In The Mornin’” gaat terug naar de ranch, waar ze net nog op het terras zat. Alleen begint deze dag deze keer met de vraag wat die te bieden heeft. Die zit in de sfeer van optimisme, maar tegelijkertijd ook niet zo erg overtuigend.
Met “Matches” zorgt ze voor wat opvulling en daarmee een song die weliswaar niet storend is, maar ook niet in je oor blijft hangen. In “Gates Of Hell” kan ze intussen haar kraakheldere stem volledig tot recht laten komen, terwijl ze met “Does Your Mother Know” bewijst, dat ABBA ook een geweldige country-band zou zijn geweest, want dit nummer is daadwerkelijk een opmerkelijke cover-versie van de ABBA-hit uit 1979. Terwijl het refrein dicht bij het origineel zit, geeft Emily de song een melancholische draai, die je zeker niet verwacht zou hebben.
Het album eindigt met “The Rooster And The Hen”, een vocaal nummer, terwijl “Get On With It” met lange instrumentale passages een ideaal einde biedt en in zekere wijze laat ‘uitlopen’.
Samengevat: Emily Nenni’s album “On The Ranch” neemt je mee op een muzikale reis, die steeds weer reden geeft tot een glimlach.
Tracklist:
1. Can Chaser
2. Useless
3. On The Ranch
4. Leavin’
5. In The Mornin’
6. Matches
7. Gates Of Hell
8. Does Your Mother Know
9. The Rooster And The Hen
10. Get On With It
Emily Nenni – “On The Ranch”
Label: Normaltown (H’Art)
Release datum 4 november 2022