Zimmerman. Daar hoef je geen erkende muziek-expert voor te zijn om te weten, dat Bob Dylan volgens de burgerlijke stand Robert Zimmerman heet. Welnu, deze Zimmerman, 23 jaar jong, uit Louisville, Illinois, afkomstig heeft ondanks de schijn geen enkele familieband met zijn legendarische naamgenoot. Een zekere last levert deze achternaam echter wel op, of niet dan?
Duidelijk antwoord is: ja en nee. Natuurlijk zegt dezelfde achternaam nog helemaal niets over kwaliteit en talent van iemand. Anders zou ook elke Cruijff een begenadigd voetballer zijn. Van de andere kant plaats je de jongeman Zimmerman in associatie met de grote Bob. Het is niet anders. Maar van druk is bij de donker gelokte jongeling desondanks natuurlijk niets te merken, niets te horen. Hij is immers van een heel andere generatie en maakt op een paar uitzondering-songs na ook een wat andere indruk dan meester Dylan.
Bij welke generatie Bailey Zimmerman behoort, wordt al getoond in de loop van zijn carrière. Die begon, zoals bij zoveel jonge talenten, via sociale media. In 2020 begon hij zijn songs op Tik Tok te plaatsen en hij zong steeds meer voor een groter wordend aantal volgers. In januari 2021 bracht hij zijn eerste single “Never Comin’ Home” uit, die in de USA de Spotify-Bestlist bereikte. In 2022 volgden er meer appetijtelijke voorproefjes: “Fall In Love” en “Rock And A Hard Place”, die allebei de US Country Airplay-Charts veroverden en in de Country-Charts tegelijkertijd de top 5!, evenals de EP “Leave The Light On”, die ook schitterend de hitparade inging.
Overeenkomend met zijn step-by-step- carrière ontbrak er nu alleen nog een album-debuut, dat hij nu met “Religiously. The Album” presenteert: 16 tracks, incl. de meeste reeds uitgebrachte nummers. Ook de titeltrack heeft dit jaar al publiekelijk het licht gezien, maar deed het lang niet zo goed als de andere nummers. Waarom is dat zo? Per slot van rekening biedt ook deze song mooie, sterk gezongen modern uitgevoerde country-rock. Zoals door de country-radio wordt gewenst, doe je er in het refrein een flinke schep bovenop. Niets nieuws. Integendeel zelfs. Vermoedelijk is de iets naar complexe en gecompliceerde thema’s klinkende titel het die levendige streams tegenwerkten. Misschien, je weet het niet. Aan de song-kwaliteit kan het in ieder geval niet liggen, dat deze track slechts ergens in het midden van de beslissende Charts eindigde.
Dus komen we nu op zijn beide hits: de ene is “Fall In Love”, een song die er op dit album bovenuit steekt. Een uitstekende melodische track, die met aangetrokken handrem rockt, en helemaal klinkt naar intens verlangen en heimwee. Een somber, desondanks pakkend nummer, dat doet denken aan de balladen van Nickelback of Limp Biskuit. Eveneens als ballade vertolkt is zijn tweede bestseller “Rock And A Hard Place”. In deze song schittert hij met rustige, goeddeels akoestische klanken met een uitstekende ruwe stem. Dat deze vent pas 23 jaar oud is, zou je nooit en te nimmer verwachten en niet alleen omdat hij vocaal zo rijp klinkt. Hij intoneert en formuleert ook zo beheerst zoals eigenlijk alleen maar een ‘oude rot’ lukt. Respect!
Beide songs leverden ook bij verscheidene eenheden de platina-status op. Dat is geen wonder moet je vaststellen, omdat ze geheel functioneren. Dit zijn echter (en dat is een goed bericht) niet de enige voltreffers van dit album. Integendeel, want Bailey bewijst op zijn debuut, dat hij als country-singer/songwriter werkelijk alles heeft: de passende stem, het gevoel voor sluitende harmonische melodieën, een buitengewoon waarnemingsvermogen, geloofwaardige storytelling alsmede een omvangrijke muzikale bandbreedte.
Zijn vocale bereik bevat niet alleen de moderne klank, maar ook de roots-music en het terrein van de new-country van de ’90-er jaren. Neem alleen maar “Is This Really Over?”. In deze laatste song van het album vertolkt hij een gevoelvolle country-ballade zonder franje, een schitterend ontroerende song met diepgang, dat ook Tim McGraw goed zou doen. Dat gaat ook op voor “Fix’n To Break” en “Other Side Of Lettin’ Go”, twee tot ballades gemaakte country-rock-songs en allebei top!
Dat de nieuwkomer de basics van dit genre beheerst, bewijst hij ook in het rustige, met traditioneel uitgevoerd ritme in ¾ maat “Found Your Love”, in de mooie country-folk-rocker “Where It Ends”, maar ook op de oude manier, die herinnert aan de romantische momenten van de Eli Young Band met “Pain Won’t Last”. Allemaal songs, die ver boven de gemiddelde kwaliteit uitgaan. Soms strooit hij er (dat is bij 16 songs geen wonder) een gewoon keurige track tussendoor. Een song als “Fadeaway” of “Forget About You”. Dat is echter nog altijd solide werk.
Samengevat: dat Bailey Zimmerman voor “Religiously. The Album” met verse co-auteurs als Alex Palmer en Gavin Lucas heeft samengewerkt en de productie heeft overgelaten aan Austin Shaw, doet dit album hoorbaar goed: een nieuw snufje uit Nashville.
Tracklist:
1. Religiously
2. Warzone
3. Fix’n To Break
4. Forget About You
5. Chase Her
6. Fall In Love
7. You Don’t Want That Smoke
8. Found Your Love
9. Rock And A Hard Place
10. Other Side Of Lettin’ Go
11. Pain Won’t Last
12. Where It Ends
13. God’s Gonna Cut You Down
14. Fadeaway
15. Get to Gettin’ Gone
16. Is This Really Over?
Bailey Zimmerman: “Religiously. The Album.”
Label: Elektra Nashville
Release datum: 12 mei 2023