De wereld was midden in de wreedste zomer ooit, en wankelde eind juli, toen Taylor Swift besloot om het allemaal zoveel slordiger te maken – haar specialiteit. In een zet die niemand zag aankomen, kondigde ze op 23 juli een verrassingsalbum aan, minder dan een jaar na haar carrièrebepalende “Lover”. Net als de rest van ons moest Taylor haar zomer annuleren, inclusief haar LoverFest-shows, die volgende week zouden zijn. In plaats daarvan bracht ze het quarantaineseizoen door zich in een nieuw geheim project te storten: haar achtste album, “Folklore”. Maar de echte verrassing is de muziek zelf – de meest verbluffende, hartverscheurende, emotioneel ambitieuze liedjes van haar leven.
Het is een totaal goth-folkalbum, voornamelijk akoestische gitaar en piano, grotendeels in samenwerking met Aaron Dessner van de altenatieve rockband The National. Helemaal geen popsongs. Het gaat zo ver voorbij “Lover” als “Lover” voorbij “Reputation” was. Ze genoot altijd van haar dramatische creatieve zigzaggen, maar dit is gemakkelijk haar meest gewaagde zet, vol met verhalen vertellen waar ze nog nooit in de buurt is gekomen. Sommigen van ons hebben jarenlang gedroomd dat Taylor een heel album als dit zou maken, maar niemand had echt gedroomd dat het zo geweldig zou worden. Haar beste album – tot nu toe.