Nauwelijks een andere artieste heeft de laatste jaren meer opzien gebaard in en om Nashville dan de uit het canadese Galgary komende Lindsay Ell. Ze is uiterst getalenteerd, muzikaal veelzijdig en bovendien is ze inhoudelijk veeleisend. Daarenboven is ze vocaal onweerstaanbaar, zoals de twee actuele ACM-awards-nominaties “new female artist of the year” en “vocal event of the year” aantonen.
Op 15-jarige leeftijd werd ze door rockstar Randy Bachmann ontdekt, voor het “Forbes” magazine is ze één van de meest opwindende en getalenteerde jonge artiesten en top-stars als Keith Urban, Brad Paisley, The Band Perry en blues-legende Buddy Guy namen haar mee op tournee. Hoewel ze ook in rock en pop thuis is, slaat het hart van de 31-jarige vooral voor country, maar natuurlijk niet uitsluitend. Ook heeft ze oog voor de interpretatie van traditierijke genres van deze tijd.
Met haar eerste, zoals dat zo mooi heet “Full Length Album” “The Project” uit 2017 veroverde de aansprekende artieste meteen de country-charts. Voor het vakblad “Billboard” was het meteen maar het beste country-album van het jaar. Kan het nog beter? Nauwelijks. Maar een muzikante als Lindsay Ell kun je daar niet lang mee tevreden stellen. Ze is zo ambitieus, creatief en eerzuchtig. De meetlat zal ze voor dit album daarom nog wel een stuk hoger hebben gelegd en je mag ervan uitgaan, dat ze die neemt.
Ook als thema-albums sinds “Tommy” van The Who eigenlijk uit de mode zijn geraakt: in tegenstelling tot de bombastische rock-opera uit 1969 wordt hier echter niet één groot verhaal verteld. De twaalf songs van “Heart Theory” staan op zichzelf en zijn niet dwangmatig opgebouwd, maar hebben desondanks een gemeenschappelijke verband. Het gaat over droefenis, of meer exact: de zeven fases hiervan. Volgens de theorie van Lindsay zijn dat schok, ontkenning, woede, verwerking, depressie, testen en acceptatie.
“Ik hoop, dat dit album een troost kan zijn als je die nodig hebt”, zegt Ell over haar nieuwe CD. Zowel het uiterlijk van de cover met bijpassende kleur kleding als het gebruik van kleine en grote letters (in de tracklist en beschrijving hier niet gebruikt) van de tracks is onderworpen aan het totaalconcept van de CD. Ambitieus? Hallo dan!
Bij het eerzuchtige project past ook meester-producent Dann Huff. Samen met de perfectionistische Ell vormen ze een geweldig harmoniërend team. Op grond van de corona-pandemie moest de samenwerking wel ruimtelijk gescheiden worden afgerond, wat vandaag de dag geen technische uitdaging meer is.
Met “Hits Me” en daarmee de beschrijving van de schok-fase begint Ell dit album. Een perfect openingsnummer, een perfecte country-popsong. Zo ervaar je de schok-toestand ongetwijfeld graag. Uit eenzelfde notenhout is het daaraanvolgende “How Good” gesneden. Met het aansluitende song-trio “I Don’t Love You”, “Want Me Back” en “Get Over You” schakelt Ell een paar versnellingen terug om country-pop-ballades te vertolken. Voor instrumentale hoogtepunten zorgt steeds weer producer Dann Huff met passend gitaarspel.
In het middelste deel van dit album behandelt ze de thema’s “Wrong Girl” en “Body Language Of A Breakup”, vlotte, rockige tracks, waarbij ze vooral voor de refreinen een grandioze melodie-verbuiging heeft gevonden. Niettemin: het paradepaardje van de CD wordt gevormd door “Good On You” en “The Other Side”: twee nostalgische songs die in hun klassieke uitvoering precies aan songwriter-genie Burt Bacharach doen denken. Vooral het soulachtige aansprekende “The Other Side” is voorzien van geweldige harmonie-ideeën en bewijst daarmee indrukwekkend de klasse van deze artieste.
Daarmee vergeleken vallen de daaraanvolgende songs “Go To” en “Make You” enigszins uit de toon, alhoewel ze nog altijd country-pop van de eerste klas hebben te bieden. Dat geldt natuurlijk ook voor het slotstuk van de excursie: de uit het hart gegrepen theorie “Ready To Love”. In deze song die ze samen met Jessie Jo Dillon, Joey Hyde en Matt McGinn schreef, beschrijft ze uitsluitend de toestand van de acceptatie. Motto: het hart mag dan wel gebroken zijn, maar de helende krachten hebben veel tot stand gebracht. Zoveel, dat ze weer klaar is voor een nieuwe liefde…
Samengevat: zo onderga je een therapie graag: met de twaalf songs van “Heart Theory” beschrijft Lindsay Ell op een geweldige manier de verschillende fasen van rouw en vindt daarvoor perfect bijpassende country-pop-melodieën.
Tracklist:
1. Hits Me
2. How Good
3. I Don’t Love You
4. Want Me Back
5. Get Over You
6. Wrong Girl
7. Body Language Of A Breakup
8. Good On You
9. The Other Side
10. Go To
11. Make You
12. Ready To Love
Lindsay Ell : “Heart Theory”
Label: Stoney Breek / BMG
Release datum 14 augustus 2020