Modern, stijlvol, solide, maar ook verankerd in de tradities: met zijn tweede album “Southern Symphony” zoekt Russell Dickerson de verbinding van gisteren en vandaag. Het tweetal van Florida Georgia Line is erbij.
Zoals hij op de cover van zijn tweede album uit zijn cabrio leunt en cool in de verte kijkt, zijn haren nogal vreemd hoog heeft ‘opgestapeld’, met een baard van drie dagen , jeans-hemd en aan zijn t-shirt een bungelende Ray-Ban, denk je niet meteen aan een foto-modeljongen. Dat is hij waarschijnlijk ook niet. Of misschien toch wel? Zijn carrière en privé-leven doen je in ieder geval denken aan een serieus iemand.
Wil je een paar voorbeelden? Russell Dickerson afkomstig uit Union City, Tennessee, maakt niet alleen muziek, omdat hij een goede stem heeft. Hij heeft muziek gestudeerd aan de Belmont University, keurig afgerond en kort daarop zijn eerste artiestencontract ondertekend. Al in 2011, toen hij amper 24 jaar oud was, ging hij in het voorprogramma van David Nail op de tour. Meer openings-engagementen volgden, o.a. voor grootheden als Thomas Rhett, Billy Currington, Lady Antebellum en Darius Rucker.
Op die manier uitgerust, ging hij in 2017 de studio in om zijn debuut-album “Yours” op te nemen. Dit album bereikte de meer dan respectabele vijfde plaats van de US-country-charts. Nog beter deden de drie als singles uitgekomen nummers het: alle drie kwamen ze in de top 5 van de country-songs en alle drie veroverden de eerste plaats van de airplay-charts. Vooral de titelsong van het album sloeg aan: dubbel platina, 430.000 verkochte eenheden. Aantallen, die één ding duidelijk maken: we hebben hier met een nieuwe country-ster te maken. Deze status moet hij nu met zijn tweede album “Southern Symphony” onderbouwen. Tja, hoe lukt dat het best? Een erkende hit-producer, wat aanstekelijke songs en het een of andere gastoptreden van een ster zouden zeker niet verkeerd zijn…
Met een muziek-diploma als bachelor op zak hoef je dat Russell niet te vertellen. De kiene muzikant weet dat natuurlijk heel goed. Zo haalt de 33-jarige voor zijn tweede album niet alleen een bekwame producer, maar met Dann Huff een man achter de knoppen, die de laatste 20 jaar in Nashville heel bepalend is geweest. Bovendien is hij een geweldige gitarist en misschien wel eerste keus, als het erom gaat, gemeenschappelijke noemers van traditionele waarden en hippe, popwaardige klanken te zoeken. Zoveel vooraf: in de meeste van de tien tracks vind je dit terug.
Bijv. meteen in het openingsnummer “Never Get Old”, dat een zonnige country-rocker is, die, niet bepaald origineel, gaat over de onverwoestbare zaken in het leven: een live-club met een goede band, blootvoets lopen aan het strand, een ijskoud biertje (uitgerekend “Corona”) en de liefde voor zijn vrouw (Russell trouwde reeds toen hij 26 was). Muzikaal zijn de eenvoudige wijsheden in sfeervolle akkoorden en party-feeling verpakt.
Het is bij dit album zonder meer duidelijk, dat Dickerson geen hete hangijzers wil aanpakken. Er is geen enkele song te vinden, die zich enigszins kritisch uitlaat over de in de USA plaats vindende maatschappelijke of gezondheids-problemen. Integendeel. Russell zingt over een valide wereld. Een wereld waarin de oude waarden en deugden hun vaste plaats hebben. Dus: de liefde (“All Yours All Night”, “Love You Like I Used To, “Honey”, “Waiting For You ”), het vaderland (“Home Sweet”, “Southern Symphony”) het geloof (“Come To Jesus”) en natuurlijk het feesten (“Never Get Old”, “It’s About Time”). Een inhoudelijk klavertje vier, waarmee je gegarandeerd nergens iemand beledigt en al helemaal niet in Nashville’s Music Row.
Ook muzikaal gaan Dickerson en Huff geen experimenten aan. Ze roeren een vertrouwde soundmix aan met moderne ingrediënten, die de mainstream-radio zeker zal bevallen. In een modern uitgerust swingend jasje met country-pop zoals “Home Sweet”, “Forever For A Little While” of het met hiphop flirtende “All Yours All Night” moeten goed de ether (airplay) in. Zoals zo vaak bij Dann Huff-producties kenmerken ook de nieuwe Dickerson-songs zich weer door ‘een geleidelijk naar een climax gaand refrein’. “Love You Like I Used To” en “Waiting For You” zijn klinkende voorbeelden van dit recept.
Tegen het einde van de CD komt er dan toch nog wat afwisseling: “Honey” maakt absoluut aanspraak op een hit met southern-rock-elementen, met AC/DC-riffs, banjo en een goed in het oor liggend refrein. De titeltrack “Southern Symphony” betovert bijna op akoestische roots-wijze de moraalcode van de zuidelijke staten en bij “It’s About Time” zingt Russel samen met zijn maatjes Tyler Hubbard en Brian Kelley, de twee grapjassen van Florida Georgia Line. En je weet: waar die twee opduiken, is er voor somberheid geen plaats. It’s party-time!
Samengevat: Russell Dickerson zingt op “Southern Symphony” over de gezonde wereld van de zuidelijke staten en levert daarmee een oer solide, door Dann Huff geproduceerde country-pop.
Tracklist:
1. Never Get Old
2. Home Sweet
3. All Yours All Night
4. Love You Like I Used To
5. Forever For A Little While
6. It’s About Time (ft. Florida Georgia Line)
7. Honey
8. Southern Symphony
9. Come To Jesus
10. Waiting For You
Russell Dickerson: “Southern Symphony”
Label: Triple Tigers
Release datum: 4 december 2020
www.russelldickerson.com