Het verhaal van het ontstaan van “Where We Started” is bijzonder. Eigenlijk wilde Thomas Rhett, 31 jaar oud en een absolute superstar in de moderne country, de opvolger van “Country Again: Side A” opnemen. Eigenlijk ja. Zo’n 200 songs had hij voor “Country Again: Side B”, de te verwachten titel van het album, al geschreven of gepland, maar toen kwam de song “Where We Started” en die veranderde alles.
“De track was de eerste vonk”, zei Thomas Rhett in een interview, “toen we de song in de studio opnamen, wist ik, dat hiermee een totaal nieuw project begon”. “Country Again: Side B” moest maar even in de ijskast.
“Where We Started” is voor Thomas zoiets als een middenweg, een compromis, een album, dat de hele artistieke bandbreedte bestrijkt. “Ik denk, dat er op deze CD voor werkelijk iedereen wel iets is te vinden en sommige mensen zullen enige songs al kennen, want een paar tracks heb ik op de sociale media reeds laten horen. Ze zullen verbaasd zijn, als ze deze eerste akoestisch gespeelde ideeën nu gereed geproduceerd kunnen horen”.
Zoals je ziet: er bestaat behoefte aan opheldering. Ook wat betreft de keuze van zijn verschillende stergasten. Vooral als het om pop-star Katy Perry gaat, met wie Thomas bij de titelsong de microfoon deelt. Hoe komt zoiets tot stand? Eigenlijk tamelijk net zoals je je dat voorstelt: Thomas wilde voor deze track samenwerking met een zangeres. Iemand uit het marketing-team van zijn platenfirma is met het team van Katy Perry in contact getreden en binnen een dag heeft de popzangeres interesse getoond. “Ik was overdonderd”, bekent de viervoudige vader van een gezin. “Ik had me in mijn stoutste dromen niet kunnen voorstellen dat ze überhaupt zou reageren op mijn verzoek, maar toch…”. Zo is zij echter het vuurtje geweest voor deze gedenkwaardige samenwerking en heeft zich blijkbaar volledig ingezet: “Ze heeft er twee weken aan gewerkt om haar stem op de basic-tracks te plaatsen. Dat toont aan, hoe serieus ze alles heeft genomen”.
En dat kun je ook horen. Dit nummer staat niet, zoals je zou verwachten, aan het begin van het album, maar is het slotakkoord van de 15 nummers. Wie de zeer melodieuze song met drumcomputer-grooves, synthesizer-violen en melodieën in country-stijl, enigszins lijkend op Justin Timberlake hoort, zal begrijpen, dat die op “Country Again: Side B” geen plaats gehad zou hebben. Teveel pop, te weinig country en daarmee het concept voor dit album. Het is er een, die niet past in een genre-lade. Het is een CD, die zich verzet tegen grenzen en opmaak, die zowel behalve, tevens ook is.
“Ik zal jullie met dit album laten huilen en het volgende moment laten lachen”, zegt de artiest over zijn nieuwe werk en vervolgt: “Ik wil jullie laten dansen en daarna moeten jullie weer gaan nadenken. Het is een emotionele achtbaan-rit, die ik met mijn luisteraars van plan ben”. Als opstapje in dit heen en weer gaan van emoties vertolkt Thomas het zeer rustige “The Hill”, volgens folk-country-traditie. Een track, die je misschien nog niet meteen laat huilen, maar zeker een pas op de plaats doet maken.
Na de krap drie minuten durende opener ben je in voor wat lol, voor songs als “Church Boots” en “Bass Pro Hat”, zuivere country-pop met zonnige melodieën, maar ook met de gebruikelijke teksten als trucks, t-shirts en jeans. Jeetje, wat meer fantasie had je van deze top-co-schrijvers (o.a. Ashley Gorley) toch kunnen verwachten.
In het verloop van de CD komt Thomas met nog wat clichés, maar meer origineel: het heerlijk luchtige, van excellente melodieën voorziene “Anything Cold” (ja, het gaat hier ook weer eens over bier), het verbazend sombere, helemaal akoestische “Angels”, het zomerse “Half Of Me” met Riley Green, waarbij een man smacht (alweer?) naar een koud biertje of wanneer een gefloten melodie het “Paradise” belooft. Opvallend bij de meeste songs zijn de charmante vintage-klanken, die zich mixen met hippe. Een mix, die inmiddels het kenmerk van Thomas Rhett had kunnen zijn.
Had gekund, want de man is niet voor één gat te vangen. Dat laat hij ook zien in het verloop van de andere songs op dit album. Zo neemt hij samen met Tyler Hubbard en Russell Dickerson een heet hangijzer op, dat de drie zangers met de nodige ernst smeden. Een hoogtepunt! Ook emotioneel pakken het autobiografische “Mama’s Front Door” en de met violen omgeven liefdesbekentenis “Us Someday” uit. Wie nu al de summersong van het jaar zoekt, moet goed naar “Slow Down Summer” luisteren. Deze door vijf auteurs gecomponeerde track (waaronder vader Rhett Akins en Ashley Gorley) beschrijft met zonovergoten melodieën, hoe makkelijk het leven in de zomer kan zijn.
Samengevat: Thomas Rhett was als co-auteur bij alle 15 tracks van “Where We Started” betrokken. Daarmee bewijst hij weer eens zijn veelzijdigheid en zoeken naar hitgevoelige songs. Wat minder clichés zouden dit album echter niet geschaad hebben.
Tracklist:
1. The Hill
2. Church Boots
3. Bass Pro Hat
4. Anything Cold
5. Angels
6. Half Of Me (featuring Riley Green)
7. Bring The Bar
8. Paradise
9. Death Row”(featuring Tyler Hubbard, Russell Dickerson)
10. Mama’s Front Door
11. Slow Down Summer
12. Simple As A Song
13. Us Someday
14. Somebody Like Me
15. Where We Started (featuring Katy Perry)
Thomas Rhett : “Where We Started”
Label: The Valory Music Co.
Release datum: 25 maart 2022