Nashville schrikt nu op. Een beetje tenminste. Daarvoor verantwoordelijk zijn geen ‘pestkoppen’ als Florida Georgia Line of Morgan Wallen, maar de zingende dameswereld. Vrouwen-power is hip bij de music-row. Tot de top van de vocaal sterke country-zangeressen behoort, naast Ashley McBryde, Ingrid Andress en Maren Morris, ook Lainey Wilson. Misschien zelfs: vooral Lainey Wilson.
Vanaf minstens sinds haar in 2021 hoog geprezen en meermaals genomineerde uitgekomen album “Sayin, What I’m Thinkin’” wordt de uit Baskin, Louisiana, afkomstige zangeres gerekend tot de eerste country-garde.
Dus gaan we eens zien en horen, wat het succes van deze artieste teweeg heeft gebracht. Volgens de cover zeker het een en ander. Zoals ze daar met een rode hoed, jeans-jack en een gifgroene imposante ’70-er jaren-broek (strak van boven, wijd van onderen) op de cover poseert, doet ze denken aan een Stevie Nicks als zij stoned was en aan flower-power. Ook de belettering is in hippie-stijl gebracht. Erg retro allemaal. Of dat echter een goed teken is, valt moeilijk te zeggen. Van de andere kant liet deze blondine met de geweldige stem zich al op de in 2019 verschenen EP “Redneck Hollywood” in vintage-outfit zien. Schijnt bij haar te horen. Vandaag de dag is ze alleen qua mode nog moediger.
Met deze verbazingwekkende muzikaliteit heeft ze de music-row stormachtig veroverd. Zes CMA-nominaties staan er dit jaar voor haar te boek, meer dan welke country-act dan ook. Met “Bell Bottom Country” gaat ze in deze richting door met songs als het krachtige “Road Runner”, het doodgewone en bovendien zeer gevoelige akoestische “Watermelon Moonshine” of met de geheimzinnig ingehouden piano-ballade “Weak-End”
Dat is goud waard. Dat is schitterend voor de herkenningswaarde, voor het marketing-concept. Heeft ze daarmee haar eigen muzikale stijl al? Nee, zover moet je nu nog niet gaan, want zo erg creatief is de muziek van dit album nu ook weer niet. Vermoedelijk is dat ook helemaal niet de bedoeling van Lainey. Ze baseert haar sound gewoon op basis van country en garneert dit genre met solide rock, pittige blues met wat southern rock en, dat moge duidelijk zijn, met het gewone van een hippie met een ‘klokbroek’.
Hoe zoiets klinkt laat ze horen bij het openingsnummer “Hillbilly Hippie”. Een song, die ze samen met Terry Jo Box en Jeremy Bussey heeft geschreven en dat die evenveel country, blues, “Peace & Love” in het DNA heeft, heeft ze vol overtuiging geïnterpreteerd. Dit schijnt zoiets als haar signature-song te zijn, een nummer als een vingerafdruk: 100 % Lainey Wilson. Geen wonder, dat ze meteen bij het begin van de cd duidelijk maakt, dat ze genoeg kracht heeft om de eerbiedwaardige Grand Ole Opry te laten trillen op diens grondvesten. Gelukkig is ze echter ervaren en getalenteerd genoeg om dit niet te zeer te benadrukken. Integendeel. Ze doseert haar power slim en zet die, in tegenstelling tot vele vervelende vrouwelijke vitale jongeren, niet in om er zelf beter van te worden.
Dit album toont echter ook, hoe breed de sound uit Nashville heden is. Ook als alles zich afspeelt onder de paraplu van “country” en nummers als “Heart Like A Truck” en “Those Boots” dit genre onvervalst vertolken, stromen er ook andere stilistische ingrediënten in het klankbeeld van dit album binnen: “Me, You, And Jesus” overtuigt als heerlijke folk-gospel, “Wildflowers And Wild Horses” is een americana-track met experimentele verrassingsmomenten en “Grease” is helemaal gebaseerd op de sound van de goede oude funk-rock uit de ’70-er jaren. Bij alle nieuwe nummers was Lainey als schrijfster mede betrokken. Alleen bij het laatste nummer ontbreekt haar naam. Natuurlijk, daarbij gaat het over de (ergens overbodige) cover-versie van de ’90-er jaren klassieker “What’s Up (What’s Going On)” van de 4 Non Blondes. Zoals je wellicht weet heeft Linda Perry, ook zo’n power-woman, deze song geschreven.
Samengevat: Lainey Wilson schudt met krachtige, bluesachtige robuuste stem gebrachte country-rock Nashville eens wakker. Met “Bell Bottom Country” gaat ze verder waar ze met “Sayin, What I’m Thinking” het vorige jaar is gestopt.
Tracklist:
1. Hillbilly Hippie
2. Road Runner
3. Watermelon Moonshine
4. Grease
5. Weak-End
6. Me, You, And Jesus
7. Hold My Halo
8. Heart Like A Truck
9. Atta Girl
10. This One’s Gonna Cost Me
11. Those Boots
12. Live Off
13. Wildflowers And Wild Horses
14. What’s Up (What’s Going On)
Lainey Wilson: “Bell Bottom Country”
Label: Broken Bow / BMG
Release datum: 28 oktober 2022