Nog maar 32 jaar oud is Michael Wilson Hardy, kortweg Hardy gnoemd. Desondanks kan de krachtige singer/songwriter met zijn baseball-cap verwijzen naar een aanzienlijke succes- en referentielijst. Zijn carrière begon in 2012, toen de uit Mississippi afkomstige artiest op een party in Nashville het tweetal van Florida Georgia Line leerde kennen. Het klikte. De chemie was er en Hardy, die allang was besmet met het muziek-virus, schreef spoedig daarna de eerste songs voor de hit-zangers.
De doorbraak als songwriter beleefde Hardy iets later met het nummer “Up Down” voor Morgan Wallen. Vanaf toen scoorde hij hit na hit: van Blake Shelton via Dallas Smith tot Thomas Rhett verzekerde hij zich van dienstverlening aan de country-gemeenschap. Logisch, want waar Hardy stond gedrukt, was een hit aanwezig. Zijn verdiende loon: meerdere CMA-songwriter-nominaties en voor de Academy Country Music Awards was hij in 2022 zelfs songwriter van het jaar.
Je kunt hier alleen maar respect voor hebben. Dat gaat ook op voor zijn daarnaast gestarte solo-carrière. Zijn in 2019 verschenen en met talrijke gastoptredens gegarneerde debuut-album “Hixtape, Volume 1” stond op plaats 35 van de Country-Charts. “A Rock”, dat een jaar later uitkwam, behaalde zelfs de vierde plaats. Het opnieuw een jaar later verschenen “Hixtape, Volume 2” bleef daarentegen zonder noemenswaardige betekenis.
Nu dus “TheMockingbird & The Crow“. Dit album is een soort rustpunt in zijn carrière. Het toont de artiest intiemer en persoonlijker dan ooit tevoren, wat ook tot uiting komt in zijn gaststerren, die te overzien zijn. Van de andere kant gaat hij op dit nieuwe werk wezenlijk harder tekeer, waaronder zelfs keiharde klanken. Vaak laat Hardy zijn twee muzikale kanten van country-muzikant en rocker zien in zijn songs. “The Mockingbird & The Crow“, de zangvogel en de kraai.
Helemaal zonder gastoptredens is het ook op dit album niet. Naast de Metal-en Punk-muzikant Jeremy McKinnon, waarmee hij bij de krachtige track “Radio Song” de microfoon deelt, is er bij “Wait In The Truck” (opnieuw) een muzikale afspraak met de ruwe Lainey Wilson. En bij het nogal pittige “Red” werkt hij weer eens samen met zijn maat Morgan Wallen. Ongetwijfeld harmoniëren de twee country-rebellen.
Drie samenwerkingsverbanden dus. Vergeleken met zijn vorige werken zijn dat er weinig, maar deze drie tracks doen het wel. Neem alleen maar “Wait In The Truck”: een schitterende bluesachtige natuurlijke track. In dit zo’n 4 ½ minuut durende nummer laat de meester-songwriter een voorbeeld zien van storytelling. Behoedzaam ontwikkelt hij het verhaal, heel lang gebeurt er buiten wat gitaarspel en een gereduceerde groove erg weinig, maar de sfeer wordt wel opgebouwd. Noot voor noot, tot uiteindelijk Lainey Wilson toeslaat en de song uitgroeit tot een geweldig country-gospel-epos. Dat is hoogwaardig materiaal!
Zo hoogwaardig gaat het er op dit album vaak aan toe. Bijvoorbeeld: “Here Lies Country Music”. In dit geval niet alleen een frase. De titel van de song is ook een belofte en bovendien een treffende definitie van wat country-muziek betekent of zou moeten zijn. Dat hij nu juist dit nummer niet voorziet van een rockig arrangement moet je zien als een statement: de traditie wordt in Nashville weer hoog gehouden. Maar niet koppig en al helemaal niet stompzinnig. Country is allang een open genre, waarin zo ongeveer alles is geoorloofd. Rock sowieso. En als het moet ook keiharde rock zoals bij “Jack”. In het begin gaat de song nog door voor een sombere folk of folk-rocksong, maar ontpopt zich bij ieder couplet dusdanig, dat alle dammen breken en er zogezegd een decibel-tsunami losbreekt. Erg heftig!
Waarom het zo is, dat er ogenschijnlijk twee harten n.l. die van rocker en country-zanger in zijn lijf huizen, verklaart hij in de titeltrack “The Mockingbird & The Crow”. Een song als een levensloop (CV). Je krijgt een idee, wat het voor hem betekende in Mississippi op te groeien. Hoe het met hem ging, wat hij hoorde (“Sweet Home Alabama” en “Smoke On The Water”) en hem tenslotte naar Nashville bracht. Hij vindt zich een zangvogel met een microfoon. Tot aan de helft van de track, dan wordt het weer keihard en heftig. Het rocker-hart neemt het commando over.
Hoe hip country tegenwoordig kan klinken, hun je horen in “Truck Bed”. De roots laten zich wel inhoudelijk gelden. Maar de sound, groove en arrangement worden in rock en misschien ook wel in pop vertolkt. Na het ontspannen begin, waarbij het hypnotisch herhaalde gitaarspel doet denken aan de goede oude Police, wordt het tegen het eind weer wat steviger. Waarschijnlijk is dat de nieuwe Hardy. Een country-zanger, die steeds meer overgaat tot rock.
Samengevat: weinig gaststerren, heel veel rock. Hardy toont je op “The Mockingbird & The Crow” een blik in zijn gevoelsleven en bewijst, dat hij zowel rocker als country-zanger is.
Tracklist:
1. Beer
2. Red feat. Morgan Wallen
3. Wait In The Truck feat. Lainey Wilson
4. Drink One For Me
5. I In Country
6. Screen
7. Happy
8. Here Lies Country Music
9. The Mockingbird & The Crow
10. Sold Out
11. Jack
12. Truck Bed
13. .30-06
14. I Ain’t InThe Country No More
15. Radio Song feat. Jeremy McKinnon
16. Kill Sh!t Till I Die
17. The Redneck Song
Hardy: “The Mockingbird & The Crow”
Label: Big Loud
Release datum 20 januari 2023