Dierks Bentley beëindigt hiermee een cd-pauze van zo’n vijf jaar en is weer teruggekeerd in Nashville. Bovendien heeft hij weer zin in country-music.
Ook een country-superstar is in de eerste plaats ook maar een mens. Iemand met zorgen en wensen, met fases in zijn leven en wisselende passies. Dierks had voor een niet al te lange tijd kennelijk zo’n fase. In ieder geval had hij genoeg van Nashville en ook wel wat van muziek. Dat was in het jaar 2020, toen zijn toeren vanwege covid moesten worden geschrapt.
Wat zullen we nu eens gaan doen, vroeg de country-star zich af. Hij besloot naar een andere omgeving te gaan en is gepakt en gezakt met zijn vrouw en drie kinderen naar Telluride, Colorado, getrokken. Een jaar bleef het gezin daar. Toen kreeg hij echter heimwee: “Ik was in Colorado gelukkig”, vertelde hij aan het muziekblad Billboard, “maar toen ik naar Nashville terugkeerde, werd mij duidelijk hoezeer ik van deze stad houd en hoe belangrijk die voor mij is. Hier kan een kiezelsteen puur goud zijn”. “Gravel & Gold”.
Deze nieuw ontplooide liefde voor de Music Town USA wordt ook op zijn nieuwe, inmiddels tiende studio-album “Gravel & Gold” duidelijk. Het is ook een liefde voor country-music, voor de roots-music, voor bluegrass en het gevoel, dat country-music bepaalt. In totaal heeft Dierks voor zijn comeback-album, na een opname-pauze van vijf jaar, 14 tracks opgenomen en mede geproduceerd. Het resultaat is een mix van onmiskenbare mainstream-songs, ’90-er jaren country-rock en rustieke bluegrass.
Voor de opmaat heeft de zanger met baard uit Arizona het nogal provocerende “Same Ol’ Me” gekozen. Een krachtige in midtempo vertolkte country-rocker, waarbij hij je meedeelt, dat hij op zijn gitaar weliswaar gloednieuwe snaren heeft aangebracht, maar dat hij nog steeds de oude is. Motto: “what you see is what you get”. De eerlijke authentieke artiest. Dat klinkt in het geval van Dierks Bentley, een artiest met zes nummer 1 albums en 14 Grammy-nominaties, niet alleen goed, maar daar kun je op vertrouwen.
De song is niet echt nieuw. Net als “Gold”, een tamelijk origineel, van een niet helemaal gelukt refrein voorziene country-rocker en het duidelijk betere, samen met Ashley McBryde gezongen “Cowboy Boots” werd “Same Ol’ Me” al enige tijd geleden uitgebracht. Voorproefjes voor dit album en voor de fans. Maar ook een graadmeter voor de hedendaagse stand van de artiest hierin. De bevindingen van dit marktonderzoek zouden Dierks wel eens wat minder euforisch hebben kunnen stemmen. “Gold” bijv. behaalde slechts de 22e plaats van de Country-Charts. Dat is te laag voor een artiest, die een privé-jet in zijn ‘garage’ heeft staan. In de streaming functioneerde de track inmiddels echter prima. Op Spotify werd de song inmiddels 17 miljoen keer beluisterd.
Minder goed hebben zijn andere voorafjes het digitaal gedaan: “High Note” met het destijds gevierde bluegrass-wonderkind Billy Strings. Misschien heeft dit als oorzaak, dat doorgewinterde Bentley-fans hem het meest mogen als rocker in hemdsmouwen. De Harley Davidson- Bentley. Met de meer subtiele versie van “High Note” in de country-roots, voelen mogelijk velen zich niet thuis, wat jammer is. Dit laatste nummer op het album biedt 5½ minuut fantastische bluegrass, met aan het eind briljante instrumentale toevoegingen. Maar of er nu veel of weinig op de stream is geklikt: deze muziek is in ieder geval een belangrijk facet van deze artiest.
Zijn imago gaat zoals voorheen meer de kant uit van de gelikte, voor de radio op maat gesneden mainstream-country. In nummers als “Something Real”, het pathetische “Walking Each Other Home” of “Ain’t All Bad” komt hij tegemoet aan deze status met country-rock in stadion-formaat. Toch blijkt op dit album dat bluegrass in Nashville in trek is. Hij brengt steeds weer wat van deze klanken in zijn songs. Vooral in de rustige nummers, zoals in de gevoelvolle Colorado-nalatenschap “Sun Sets In Colorado”, in de aantrekkelijke folksong “Still” of in de heerlijk weemoedig vertolkte sound van de ’90-er jaren met “Old Pickup”. Dat de country-sunnyboy zijn beroemde humor niet heeft verloren in de laatste jaren wordt ook duidelijk op dit album. Het mooiste wordt dat in “Beer At My Funeral” getoond, waar hij een citaat (“Hey Joe”) van Jimi Hendrix aanhaalt.
Samengevat: Dierks Bentley heeft zijn sound-radius uitgebreid, maar blijft desondanks helemaal de oude. Met “Gravel & Gold” slaagt hij in een glanzende comeback.
Tracklist:
1. Same Ol’ Me
2. Sun Sets In Colorado
3. Heartbreak Drinking Tour
4. Something Real
5. Still
6. Beer At My Funeral
7. Cowboy Boots (Featuring Ashley McBryde)
8. Gold
9. Walking Each Other Home
10. Roll On
11. All The Right Places
12. Ain’t All Bad
13. Old Pickup
14. High Note (Featuring Billy Strings)
Dierks Bentley : “Gravel & Gold”
Label: Capitol Nashville
Release datum: 24 februari 2023