Met “The Breaker” brengt Little Big Town hun 8ste studio-album uit. Na het laatste muzikale uitstapje in de richting van het pop-gebeuren is dit een terugkeer naar de muzikale country-folk-roots.
Het albumcover-motief is altijd een statement. Normaal gesproken zegt het iets over de inhoud daarvan. Dat kan ook voor dit album opgaan: illustraties en foto’s doen met pasteltinten terugdenken aan de ’70-er jaren. En ook de bonte hippie-kleding van Karen Fairchild, Kimberly Schlapman, Philip Sweet en Jimi Westbrook duiden op de jaren van vrije liefde, Woodstock, joints en Vietnam.
Muzikaal gezien waren de seventies voor velen de gouden jaren. De Eagles hebben country, folk en rock met elkaar verweven, Fleetwood Mac goot plausibele melodieën in onweerstaanbare songs, drum-computers moesten nog uitgevonden worden; alles was nieuw en toegestaan en er werd geen grens gesteld aan creativiteit. Geen wonder, dat veel actuele acts ook vandaag de dag nog uit die tijd stammen en daaruit hun inspiratie halen. Ook Little Big Town, waarvan dit album “The Breaker” getuigt.
Natuurlijk gaat het ‘country-ABBA kwartet’ bij het door Jay Joyce geproduceerde werk volgens eigen ideeën te werk. Dit album is, ondanks verscheidene memoires, ook geen retro-CD. Integendeel. Elk van de twaalf, door een illustere songwriter-schare gecomponeerde songs klinkt modern en actueel. Qua atmosfeer echter stopt dit vocaal sterke viertal alles in de muziek, wat de vroege folk- en country-rock eens tot glorie bracht. Een geslaagde balanceeract als van een koorddanser, die wederom de uitzonderingspositie van dit attractieve kwartet onderstreept.
Als je dit album vaker beluistert, ontkom je niet aan de indruk, dat Little Big Town met deze nieuwe CD wil aanhaken bij het historische album “Rumours”van Fleetwood Mac. Dit idee krijg je al bij het begin van het eerste nummer. Stemmen, sfeer, gevoerde harmonie: alles doet denken aan “Dreams”, “Never Going Back Again” of andere songs van dit legendarische album “Rumours”.
Bij het daaraanvolgende “Night On Our Side” klinkt de band met indringende koorzang en pakkende country-pop/rock weer 100 % naar Little Big Town. Maar ook deze, door de band mede gecomponeerde track, draagt een dusdanige frivoliteit uit, die je heden ten dage nog maar zelden tegenkomt, maar in vroegere tijden heel dikwijls.
Dat geldt zonder uitzondering ook voor de andere songs op dit album. Voor de kippenvel-ballade “Lost In California” van Karen Fairchild, voor het rustige folk-juweeltje “Free” en het door Philip Sweet gezongen, met gangbare sunny-boy-attitude vertolkte “We Went To The Beach” en ook voor het akoestische tot een minimum beperkt uitgevoerde “Beat Up Bible”.
Wie van mening is, dat Little Big Town vooral overtuigt bij ballades, zal aan “The Breaker” veel plezier beleven. Afgezien van het stemmingsvolle, wat kinderachtige, maar wel partygeschikte “Drivin’ Around” en het niet minder stemmige “Rollin’” domineren niet zelden weemoedig gespeelde mineur-akkoorden.
Voor twee mooie ballades zijn bovendien prominente schrijvers verantwoordelijk: het schitterende “Better Man” werd geschreven door Taylor Swift en de finale titelsong door TJ Osborne van de Brothers Osborne. Beide tracks voegen zich zo vanzelfsprekend in het totaal-concept, als de wat minder dominante.
Samengevat: geïnspireerd door Fleetwood Mac, The Eagles en door de ’70-er jaren in het algemeen, maakt Little Big Town opnieuw de grote sprong. Een meesterlijke prestatie.
Tracklist:
- Happy People
- Night On Our Side
- Lost In California
- Free
- Drivin’ Around
- We Went To The Beach
- Better Man
- Rollin’
- Don’t Die Young, Don’t Get Old
- Beat Up Bible
- When Someone Stops Loving You
- The Breaker
Little Big Town: “The Breaker”
Label : Capitol Nashville (Universal)
Release datum : 24 februari 2017