Dat het zesde album van The White Buffalo voor de eerste keer tegelijkertijd in de USA en Europa uitkomt, mag je toeschrijven aan de groeiende populariteit van deze band. Een band, die helemaal is ingesteld op het creatieve talent van frontman Jake Smith en hier bijna alle kaarten van zijn muzikale roots en voorkeuren uitspeelt.
Meteen bij het eerste nummer “Hide And Seek” gaat het er tegenaan met stevige bluesrock, dat in de zuidelijke staten van de USA een aardschok zou veroorzaken, ware het niet, dat de grote vraag naar liefde, vriendschap en vergankelijkheid niet te al te serieus dient te worden genomen.
Reeds de tweede, door Springsteen geïnspireerde song “Avalon” doet je aan de pittige stemmen van Eddie Vedder en Chris Stapleton denken, waarmee Jake Smith zich wel kan meten, wat in de latere ballade “If I Lost My Eyes” vol tot bloei komt: het klagen en smeken is ook voor hem niet vreemd en zijn vraag: “als onze liefde blijft bestaan, word ik dan blind?” is net zo serieus bedoeld als dat die heldhaftig klinkt.
Het gaat Jake Smith om grote, echte gevoelens, om de absolute afspiegeling van het ware leven, om de verbinding van al diegenen, die diepe menselijke gevoelens kennen en dat, gemeten naar vorige albums, schijnbaar meer dan ooit. Je merkt wat ongeduld. Dit komt tot uiting in bijv. “Avalon” en met zijn verleden als zuid-californische punkrocker wordt dit een indringend rockabilly-nummer.
Het op Mexico geïnspireerde “Border Town/Bury Me In Baja” opent bovendien met passende gitaar-akkoorden van de western sky. De song ontwikkelt zich met een hoog tempo in combinatie met de rustig blijvende zangstem tot een bijna hypnotische kwaliteit, die tegen het eind door een hartverwarmend mannengebrom wordt bekroond. Heerlijk!
“Nightstalker Blues” is volgens Jake een update van een al overvloedig bezongen gebeurtenis uit het verleden. De rocker met mondharmonica (bespeeld door Jimmie Wood) herinnert je aan de “Summer Of Satan”, die Jake als 10-jarige beleefde, toen een seriemoordenaar zijn land onveilig maakte en willekeurig mensen om het leven bracht. De song heeft een uitwerking alsof die nog steeds boze geesten verdrijft.
De partysong van het album “The Heart And Soul Of The Night” is een eerbetoon aan de vrijheid van het weekend en doet denken aan de begintijd van ene Elvis Costello met zijn aantrekkingskracht. Ja, de invloed is verschillend en nee, country-music is hem met de paplepel ingegoten, maar de leden van The White Buffalo kunnen ook goed zonder. Daarmee zijn ze ook muzikaal datgene, wat hen o.a. voor de tv-serie “Sons Of Anarchy” zo aantrekkelijk maakte: zelfbewust en niet echt gebonden aan welk genre dan ook. Naast de vaste bezetting zijn gastmuzikanten als drummer Abe Laborial (Paul McCartney) alsook gitarist Mike Thompson (sessie-gitarist bijThe Eagles) noemenswaardig.
Samengevat: een als gewoonlijk krachtig, genre-overstijgend rockalbum, dat zich nog meer dan voorheen focust op intense, menselijke thema’s en muzikaal erg veelzijdig is.
Tracklist:
1. Hide And Seek
2. Avalon
3. Robbery
4. The Observatory
5. Madam’s Soft, Madam’s Sweet
6. Nightstalker Blues
7. If I Lost My Eyes
8. Border Town/Bury Me In Baja
9. The Heart And Soul Of The Night
10. I Am The Moon
The White Buffalo: “Darkest Darks, Lightest Lights”
Label : Earache
Release datum : 13 oktober 2017